Új részletek derültek ki az ügyészség Marseille-ben tartott sajtótájékoztatóján a Germanwings-gép katasztrófájáról, miután az első fekete doboz alapján megvan a becsapódás előtti utolsó 30 perc leirata:
Mindkét pilóta német állampolgár volt. A 28 éves másodpilótát Andreas Lubitznak hívták, Montabaur német városban élt. A szüleivel élt Montabaurban, de volt egy lakása Düsseldorfban is. A férfi házánál rendőrök csütörtökön rendőrök jelentek meg, és szemtanúk szerint házkutatást végeznek. A francia kormány az FBI segítségét is kérte a nyomozásban.
Tinédzser korában tagja volt a westerwaldi repülőklubnak, ahol vitorlázó repülőre szerzett engedélyt. A klub szerint nem láttak rajta depresszióra utaló jeleket, amikor ősszel megújította az engedélyét. A német dpa hírügynökség szerint Lubitz gyakran futott, félmaratonon is részt vett. Ismerősei csendesnek, de barátságosnak írták le, aki gyerekkorától kezdve arról álmodott, hogy repülni fog.
Az ügyész azt mondta, nem ismerik a férfi vallási irányultságát, de nem gondolja, hogy ebbe az irányba kellene elindulni. A nyomozás most arra koncentrál, hogy feltérképezzék a férfi környezetét.
A Facebookon viszont már olyan oldal is létrejött azóta, amin az Iszlám Állam hősének nevezik a másodpilótát.
Lubitz korábban 630 órát repült a Lufthansa szóvivője szerint, és 2013 szeptembere óta dolgozott a Germanwingset is tulajdonló cégnél. A kapitánynak, Patrick S.-nek tízéves tapasztalata és több mint 6000 repült órája volt Airbusszal.
A neve szerepelt az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) adatbázisában, amely a legmagasabb minősítést elért pilótákat sorolja fel. Ezt a minősítést csak azok kaphatják meg, akik teljesítik vagy túlszárnyalják a FAA magas képzési, minősítési és egészségügyi előírásait, azaz a legmegbízhatóbbak. Bővebb portrét itt olvashat róla>>>
A lezuhant Germanwings-gép tulajdonosának, a Lufthansának a sajtótájékoztatóján azt mondták, hogy sokkolták őket a történtek. Korábban el sem tudták volna képzelni, hogy ilyen megtörténhet. Carsten Spohr vezérigazgató azt mondta, nagyon gondosan választják ki a pilótáikat, a szakmai felkészültség mellett a pszichológiai állapotot is kiemelten figyelik. Mint mondta, a Lufthansa mindig büszke volt arra, hogy különösen nagy hangsúlyt fektettek a pszichológiai alkalmasságra.
A másodpilóta minden szükséges vizsgálaton átesett, korábban nem volt semmilyen probléma a munkájával, mondták. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy 2008-ban kezdődött kiképzését egy hosszabb időre orvosi okok miatt félbeszakította, de ezekről Spohr a személyiségi jogok védelme miatt nem adhatott további felvilágosítást. A másodpilóta további tesztek után folytatta a kiképzést, majd minden vizsgát letett.
Utána azonban éves orvosi vizsgálat volt, de kifejezetten pszichológiai ellenőrzés nem. Teljesítménye másodpilótaként megfelelő volt. A légitársaságnál dolgozóknak jelentési kötelezettségük van: ha bármelyik kollégájuk viselkedését furcsának találják, azt jelezniük kell a felettesüknél. Ebben az esetben senkinek nem tűnt fel semmi. Thomas de Maiziere német belügyminiszter is azt mondta, nem volt ismert Lubitz a rendőrség vagy a titkosszolgálatok előtt, és egyik biztonsági ellenőrzésen sem bukott meg a Lufthansánál.
A Lufthansa sajtótájékoztatójánt azt is elmondták, hogy rövid időre el lehet hagyni a pilótafülkét, ha például vécére kell mennie a pilótának. A kapitány szerintük a protokollnak megfelelően járt el, megvárta, amíg a gép elérte a 38 ezer lábas magasságot. El is hangzik a mondat, hogy átadja a gépet a másodpilótának. Azt mondták, Európában nagyon kevés légitársaságnál van olyan szabály, hogy egy légikísérő bemenjen addig a pilótafülkébe, amíg kijön az egyik pilóta. A vészjelzést csak a pilótafülkéből lehetett volna leadni.
Spohr azt mondta, továbbra is bíznak az eddigi kiválasztási és kiképzési módszereikben, habár azt átgondolják, mit lehetne javítani rajta. A Lufthansa illetékese azt mondta: magas biztonsági követelményeik vannak, de nincs olyan rendszer a világon, ami egy ilyen egyedi esetet ki tudna zárni.
A szakmai kritériumok azonosak minden légitársaságnál, hiszen azokat a légügyi hatóság határozza meg. Attól, hogy egy légitársaság fapados, ugyanúgy nem alkalmaz szükséges nyelvi vagy szakmai ismereteket nélkülöző pilótát, mint a nagy légitársaságok. A pszichológiai vizsgálatok rendszerességéről is annyi biztos, hogy az első társaságnál elvégzik, és utána társaságtól függően akkor, ha egy másikhoz megy dolgozni a pilóta. A Malévnál a 2000-es évek előtt úgy tudjuk, félévente, van, ahol évente ellenőrzik tesztekkel a pilóta mentális állapotát. Ugyanígy kevéssé valószínű, hogy a pilóta magánéletének olyan, titkosszolgálati mélységben nézzenek utána, amelyekből esetleg terrorista kapcsolatokra lehetne következtetni.
Angela Merkel német kancellár azt mondta, mélyen megrendítették a másodpilótáról érkezett hírek, amik szinte felfoghatatlan dimenziót jelentenek. Azt mondta, bűncselekményt követtek el az áldozatok és az áldozatok családja ellen. Azt ígérte, hogy a német kormány mindent megtesz, hogy támogassa a nyomozást. Az is kiderült, hogy nem 72, hanem 75 német áldozat van.
A Norwegian Air Shuttle norvég fapados légitársaság és a kanadai Air Transat is úgy döntött, hogy biztonsági okokból péntektől minden járatukon kötelezően két embernek kell lennie a pilótafülkében.
A másodpilóta ugyanis a lezuhant német gépen egyedül maradva bezárhatta úgy az ajtót, hogy kintről már senki se tudjon bemenni, ha ő nem akarja. A pilótafülke ajtaja külső behatolás ellen erős védelmet nyújt ugyan, kifelé nyílik, betörni eszköz nélkül lényegében lehetetlen, kóddal azonban kívülről is nyitható.
A kódot a két pilóta mellett a légikísérők is ismerik. Természetesen gondolni kell arra, hogy egy terrorista rákényszeríti a kód beütésére a személyzetet, ám a fülkében lévő pilóta egy gombbal ilyenkor is blokkolni tudja az ajtó kinyitását. Az ajtó előtti részt egy kamerán keresztül is látja a pilóta.
A blokkoló egy rugós gomb, amelyet folyamatosan zárt pozícióban kell tartani, elengedéskor visszaugrik szabad pozícióba. Véletlenül bekapcsolni, tehetetlenül rádőlni, – például ha a pilóta elveszítené eszméletét – nem lehet.
A fekete doboz által rögzített hangfelvételen hallható dörömbölés is arra utal, hogy a kint lévő pilóta nem tudott a kóddal sem bejutni.
Ez a tény mindent felülír, hiszen azt jelenti, hogy ha a bent maradt pilóta rosszul lett volna, akkor a kinti pilóta be tudott volna menni. A gép süllyedése is szándékosságra utalt. Az Indexnek nyilatkozó hazai, több légitársaságnál is dolgozó szakember szerint nem lehetséges az sem, hogy a pilóta rosszulléte miatt, testével akaratlanul nyomta meg a süllyedést elindító kart.
Az sem lehetséges, hogy az áramellátási zavar miatt mondott volna csődöt a kódolt zár. Ez ugyanis külön hálózatra van kapcsolva, a gépen lévő teljes áramszünet esetén is működik.
A percenként ezerméteres süllyedés határozott süllyedés ugyan, de korántsem annyira intenzív, hogy ez feltűnhetett volna az utasoknak. Legfeljebb a fülükben érezhették a szokásos nyomásváltozást. Ez azonban nem okozhatott olyan veszélyérzetet, ami miatt telefonjaikhoz kaptak volna, még ha be is lettek volna kapcsolva. Térerő híján egyébként sem lehet nagyon használni a mobilokat, ezt a magasság mellett a nagy sebesség is akadályozza.
A fentiekkel szemben esetleg felmerülhetett volna, hogy a nyomáscsökkenés miatt kiszökött az oxigén a pilótafülkéből és az utastérből is. A felvételen azonban ekkor hallhatónak kellene lennie egy vészhangnak, ami az oxigénhiányt jelzi. Erre utaló jel nincs. De azért sem lehetséges ez a verzió, mert akkor a pilótáknak azt a hibát is el kellett volna követniük, hogy elmulasztják feltenni az oxigénmaszkot. A szakemberek szerint ez lehetetlen.
A vészjelzés elmulasztása is a szándékosságra utalt. A pilóta az ereszkedés nyolc perce alatt nem jelzett veszélyt a légi irányításnak. A protokoll alapján a veszély észlelése után egy perccel már mindenképp vészjelzést kellett volna adnia – ha akart volna.
Szerda délután jelentették, hogy használható adatokat sikerült kinyerni az első fekete dobozból, annak ellenére, hogy megsérült. Az első fekete doboz a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket és zajokat rögzítette, és kedden délután öt órakor találták meg. A másikat még mindig keresik.
Az Airbus A320-as gép hétfőn délelőtt jó időjárási körülmények közt repült rutinútvonalon, amikor 10 óra 30 perckor elkezdett folyamatosan veszíteni a repülési magasságából, és tízperces ereszkedés után az Alpok szikláinak ütközött. Olyan erővel csapódott be, hogy a gép apró darabokra hullott szét. A gépen 144 utas és hatfős személyzet volt, mindenki meghalt.