A Germanwings gépét a hegyeknek kormányzó másodpilótáról egyelőre keveset tudni. A 28 éves Andreas Lubitz német származású. A szüleivel élt a Rajna-vidéken lévő Montabaurban, de Düsseldorfban is volt lakása.
2013 szeptemberében jelentkezett a Germanwingshez, miután elvégezte a Lufthansa brémai repülőiskoláját. Bár a tapasztalt, több mint 6000 órát repült kapitányhoz képest ő csak 630 órát repült, egyáltalán nem számított kezdőnek.
A neve szerepelt az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) adatbázisában, amely a legmagasabb minősítést elért pilótákat sorolja fel. Ezt a minősítést csak azok kaphatják meg, akik teljesítik vagy túlszárnyalják a FAA magas képzési, minősítési és egészségügyi előírásait, azaz a legmegbízhatóbbak.
„100 százalékig megvolt minden végzettsége, engedélye arra, hogy egy utasszállítót akár önállóan is vezessen" – mondta róla a katasztrófa okait vizsgáló marseille-i főügyész, Brice Robin.
Ezt a képet némileg árnyalták a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa illetékesei csütörtök délután. Ők azt mondták, hogy Lubitz közelebbről meg nem határozott egészségügyi okok miatt hat évvel ezelőtt egy időre félbeszakította a képzést. Ezután légiutas-kísérőként dolgozott. Miután újabb tesztekkel sikerült bizonyítani alkalmasságát, folytatta a képzést, majd minden vizsgát rendben letett. Teljesítménye másodpilótaként kiváló volt.
Andreas Lubitz tinédzser korában tagja volt a westerwaldi repülőklubnak. A klub a katasztrófa után – még az abban játszott esetleges szerepéről szóló bejelentés előtt – közleményben emlékezett meg róla, mint aki megvalósította álmait, és egy Airbus 320-as fedélzetén szolgálhatott.
A Bildnek egykori klubtársa azt mondta: Lubitzot nyugodt és barátságos embernek ismerte meg. Semmilyen jelét nem látta annak, hogy depressziója vagy más baja lett volna.
Lubitz Facebook-oldala szerint szeretett futni. 2008-ban részt vett egy szilveszterkor szervezett 10 kilométeres futóversenyen, amin a 382. helyen végzett.
Azóta megszüntetett Facebook-oldalán lájkolta Paul Kalkbrennert és David Guettát, követte a Lufthansa, az Airbus A320 és a Germanwings oldalát. Kedvelte a koblenzi Agostea Nachtarena nevű éjszakai klubot és több humoros oldalt, köztük az Ez mocskos, téves és morálisan elítélendő, illetve a Dolgok, amiket egy pilóta sohasem mond című oldalakat.
A hatóságok egyelőre nem tudják, mi motiválta Lubitzet, amikor nem engedte vissza a kapitányt a gép pilótafülkéjébe, majd átvette a gép irányítását, és a hegyeknek vezette azt. Az eddigi adatok szerint nem állt kapcsolatban terrorista csoportokkal. A Lufthansa illetékese azt mondta: nincs olyan biztonsági rendszer a világon, ami egy ilyen egyedi cselekményt ki tudna szűrni.