A brit EasyJet, a Norwegian Air Shuttle norvég fapados légitársaság és a kanadai Air Transat is úgy döntött, hogy biztonsági okokból péntektől minden járatukon kötelezően két embernek kell lennie a pilótafülkében, miután kiderült, hogy a lezuhant Germanwings-gépen a másodpilóta ki tudta zárni a kapitányt, aztán szándékosan vezethette egy hegynek a repülőt.
A lezuhant német repülőn a pilótafülkében egyedül maradt másodpilóta egy gombbal blokkolni tudta, hogy az ajtót a biztonsági kóddal kívülről ki tudja nyitni a kizárt kapitány.
A Lufthansa csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondták, hogy rövid időre el lehet hagyni a pilótafülkét, ha például vécére kell mennie a pilótának. Az irányelv az, hogy a pilótafülkén töltött időt ugyanakkor a lehető legrövidebbre kell csökkenteni.
A lezuhant német gép kapitánya szerintük a protokollnak megfelelően járt el, megvárta, amíg a gép elérte a 38 ezer lábas magasságot. El is hangzik a mondat, hogy átadja a gépet a másodpilótának. Azt mondták, Európában kevés légitársaságnál van olyan szabály, hogy semmilyen esetben sem maradhat egyedül pilóta a fülkében.
Volt pilóták elmondása szerint ennek az is lehet az oka, hogy viszonylag ritka, hogy egy néhány órás úton az egyik pilótának ki kelljen mennie vécére, vagy más okból kellene elhagynia a pilótafülkét.
Az amerikai járatokon az előírás szerint soha nem maradhat senki egyedül a pilótafülkében: ha a két pilóta közül az egyik kimegy, a légikísérők közül kell valakinek átmenetileg bemennie helyette addig, míg vissza nem tér. Az európai légitársaságok ezt nem mindig követelik meg.
Az EgyptAir 1999-ben lezuhant gépe esetében azonban az sem segített, hogy mindkét pilóta a fülkében volt. Az amerikai nyomozás alatt a farokszárny állásából arra következtettek, hogy a másodpilóta próbálta visszahúzni a gépet, amit az öngyilkos merényletet elkövető pilóta zuhanórepülésbe állított.