Kötelezettségszegési eljárást indít Németországgal szemben az Európai Bizottság a külföldieket hátrányosan érintő autópályadíj miatt – közölte idézte az MTI Janc Claude Junckert. A Bizottság elnöke a Süddeutsche Zeitungnak nyilatkozva közölte, hogy kétségei vannak a szabályozást illetően. A kétségeket a kötelezettségszegési eljárás során kell tisztázni, vagy, végső soron az Európai Bíróság előtt – közölte Juncker.
A német közlekedési miniszter szerint felfoghatatlan a brüsszeli kifogás. Alexander Dobrindt azzal érvelt, hogy Európában már szinte mindenütt fizetni kell az autópályákért, így nem lehet akadálya a német szabályozásnak sem. Brüsszel azonban a CSU bajor politikusa állításával ellentétben nem az autópályadíj bevezetését kifogásolja, hanem azt, hogy az lényegében csak a külföldieket sújtja.
A rendszer azonban ennél szofisztikáltabb, és kérdés, hogy Brüsszel részletes indoklással is meg tudja védeni álláspontját.
A szabályozás szerint 2016- január 1-jétől kell úthasználati díjat fizetni a szövetségi főutak és autópályák után, de azzal a megkötéssel, hogy a külföldieknek csak az autópályák használatáért kell fizetniük. Ez úthasználati díj tehát a németekre – pontosabban a Németországban forgalomban lévő autók tulajdonosaira – is vonatkozik. Azonban egy másik törvény az ő számukra a gépjárműadóból kapnak az úthasználati díjnak megfelelő kedvezményt, tehát az ő terheik valójában nem változnak.
Az elfogadott törvény szerint az éves díj 74 euró lesz – 23 ezer forint – a 10 napos és két hónapra érvényes matricák 10-30 euróért lesznek megvehetők.
A törvény mellé a CSU kezdeményezésére állt a nagyobbik testvérpárt, az Angela Merkel kancellár vezette CDU.
Az ellenzéki Zöldek és a Baloldal szerint az úthasználati díjjal kapcsolatos vita Brüsszel és Berlin között azzal zárul majd, hogy végül a németeknek is fizetniük kell.