Szúrópróbaszerű vérteszt bevezetését javasolja a pilótáknál a március 24-i Germanwings-katasztrófa után az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), írja a Spiegel Online. A vérvizsgálattal kimutatható lenne a pilóták szervezetében lévő drog, alkohol vagy egyéb gyógyszer.
Teljesen új helyzet elé állította a hatóságokat, amikor Andrea Lubitz március 24-én az Alpok szikláinak vezette a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatát 150 ember halálát okozva. A repülőgép-katasztrófák vizsgálatát addig a szokásos rutin alapján végezték: a fekete doboz adatai alapján viszonylag könnyen tisztázható volt, hogy a pilóta hibája, műszaki probléma vagy ezek együttese okozta a balesetet.
A Germanwings-gép katasztrófája esetén azonban bebizonyosodott, hogy a katasztrófa okait vizsgálva a másodpilóta agyában és kórtörténetében kell kutakodni. Hasonló esetre nem volt példa eddig a repülés történetében, ezért az EASA most ezt a kockázatot is ki akarja zárni.
Az EASA által vezetett munkacsoport jelentése hat fontos teendőt sorol fel. Ezek közül a legkonkrétabb és legsürgetőbb a pilóták vértesztjének bevezetése. Miután Andras Lubitzról bebizonyosodott, hogy hónapokkal a katasztrófa előtt antidepresszánsokat írtak fel neki, az EASA illetékesei azt is mérlegelik, milyen teszttel lehetne kimutatni a vérben a pszichiátriai gyógyszerek nyomait.
Patrick Ky, az EASA vezetője a Spiegel Online-ak azt mondta: nagyon körültekintően igyekeznek eljárni, hogy ne sértsék meg a pilóták személyiségi jogait. A EASA vezetője szerint remélhetőleg találnak olyan megoldást, amivel bizonyos gyógyszerek nyomait is vizsgálni tudják. Az Eurocockpit nevű európai pilótaszervezet támogatja a javaslatot, már csak azért is, mert Svédországban már vannak ezzel kapcsolatos pozitív tapasztalatok, mondta a Spiegelnek Paul Reuter, az Eurocockpit egyik pilótája.
Vizsgálták azt is, hogyan felelhetett meg Lubitz a pilóták hivatalos alkalmassági vizsgálatán, miközben az elmúlt öt évben 41 orvost és pszichiátert keresett fel, hogy arról nem értesült sem a légitársaság, sem a repülésbiztonsági szervezet. Az EASA azt javasolja, hogy hozzanak létre egy közös európai adatbankot. Ebben az alkalmassági vizsgálatot végző orvosok utána tudnának nézni annak, milyen orvosi, pszichológiai vagy pszichiátriai vizsgálatokat végeztek el a pilótákon más országokban.
Ennek ellenőrzése nem lesz könnyű, jegyzi meg a jelentés, hiszen ma akár interneten is lehet rendelni pszichiátriai gyógyszereket, és annak semmi nyoma nincs a hatóságok felé. Németországban olyan szigorúan védik a betegségekre vonatkozó személyes adatokat, hogy a pilóták egészségügyi adatai csak anonimizált formában állnak a német repülésbiztonsági szervezet rendelkezésére.
Ma ráadásul az a gyakorlat, hogy ha egy pilóta egy másik repülőorvoshoz megy az alkalmassági vizsgálatra, akkor az orvosnak külön kell beszereznie a korábbi vizsgálatokon született eredményeket. Patrick Ky, az EASA igazgatója azt mondta: szeretnék elérni, hogy az orvosok jelezhessék a repülésfelügyeletnek, ha egy pilótánál egészségügyi vagy pszichitriai problémát tapasztalnak.