Egy repülőgép szárnyának egy darabját mosta partra az óceán Réunion partjainál, repülésbiztonsági szakértők szerint elképzelhető, hogy a roncsdarab a tavaly márciusban nyomtalanul eltűnt MH370-es malajziai utasszállítóhoz tartozik, írja a Telegraph.
"Több száz fotót néztem meg és beszéltem több kollégámmal is, és mind azt gondoljuk, hogy a szárnydarab valószínűleg egy Boeing 777-eshez tartozik. Az MH370-es is egy ilyen típusú gép volt" - mondta Xavier Tytelman repülésbiztonsági szakember, akit egy Réunion szigetén élő ember keresett meg szerda reggel, miután az Indiai-óceán partján egy különös roncsdarabra bukkant.
A réunioni rendőrség vizsgálja a roncsot. A szárnydarabot kagylók borítják, ami arra utal, hogy legalább egy évig volt vízben. Ez szintén erősíti azt a teóriát, hogy az MH370-es járathoz tartozik - mondta a szakértő. A Boeing amerikai repülőgépgyár egyelőre elzárkózott attól, hogy véleményt nyilvánítson.
A Kuala Lumpurból Pekingbe tartó malajziai gép 2014. március 8-án tűnt el a radarokról 239 emberrel fedélzetén, és azóta vadabbnál vadabb teóriák keringenek arról, hogy mi lett a sorsa. A gép eltűnése a polgári légiközlekedés történetének egyik legnagyobb rejtélye.
Réunion az Indiai-óceánban fekszik, Madagaszkár közelében, több mint 6300 kilométerre attól a ponttól, ahol utoljára látták az MH370-est, ugyanakkor a tengeráramlatok iránya miatt nem valószerűtlen, hogy épp ott mossa partra az óceán a gép egy darabját. A Reuters azt írta, hogy négy komolyabb baleset történt a Boeing 777-es típussal, de csupán az MH-370-es járat zuhant le az Egyenlítőtől délre.
"Az, hogy a roncsot Réunionnál találták meg, nem jelenti, hogy az MH370 járat ilyen messzire eljutott volna – közölte egy szakértő. Ha Ausztrália magasságában zuhant le, a roncsokat egyszerűen elsodorta az áramlat, és egy év múlva itt vetette ki a víz."
Az eltűnt repülőgép keresését ausztrál szakértők irányítják, ők azonban eddig az Indiai-óceánnak éppen az ellenkező részében kutattak. Martin Dolan, az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal főbiztosa azt mondta: ha bebizonyosodik, hogy a megtalált roncs az eltűnt maláj utasszállítógép része volt, akkor az alátámasztja azt a feltételezést, amely szerint a gép Ausztráliától 1800 kilométerre délnyugatra, egy 120 ezer négyzetkilométeres területen belül zuhant le. Éppen ezért ő továbbra is azt tartja a legjobb megoldásnak, ha ezután is ultrahangos víz alatti felderítő berendezésekkel és videokamerákkal pásztázzák a tengerfeneket.
Azt egyelőre még nem tudni, mikor lesz egészen biztosan megmondható, hogy az MH370-es tartozik-e a roncs, de egyes szakértők szerint csak napok kérdése és kiderül.
A Boeing 777-200-as géppel két órával a Kuala Lumpur-i felszállás után szakadt meg a kapcsolat. A gép ekkor Vietnam légterében volt, nem lépett Kína légterébe, és nem is vette fel a kapcsolatot a kínai légi irányítással. Tho Chu szigete, aminek közelében a Malaysia Airlines a tengerbe zuhanhatott, a Thai (Sziámi)-öbölben fekszik, a dél-vietnami Ca Mati városától mintegy kétszáz kilométerre nyugatra.
A Texas A&M University matematikusai nemrég azt állapították meg, hogy a gép derékszögben zuhanhatott az Indiai-óceánba, ezért nem találhattak roncsokat a keresőcsapatok a katasztrófa után.
A Boeing szerdán közleményben erősítette meg, hogy támogatja az MH370 járat ügyében folyó nyomozást és a gép utáni kutatást.