Győrfi Róza most fejezte be gimnáziumi tanulmányait, és tudta meg, hogy évfolyamelsőként jutott be az egyetemre abból az állami iskolából, amiben tanul. Ez a történet így elég mindennapos, hiszen minden gimnáziumban van osztályelső, akit felvesznek az egyetemre, de Róza sztorija mégis különleges. Őt ugyanis nem egy magyar egyetemre vették fel, hanem Oxfordba. És nem egy drága magániskolából jutott be, hanem egy brit állami középiskolából.
Az itv angol televízó számolt be arról hogy az érettségi eredmények (A-levelsnek hívják) alapján a londoni középiskolák tanulmányi eredményei fejlődtek a legszembetűnőbben az utóbbi években, köszönhetően egy olyan tényezőnek, amit esküszünk, soha nem fognak kitalálni.
A hírműsor szerint a fővárosban 35 000 diáknak sikerült elérnie az egyetemi felvételhez szükséges szintet, ami nagyban annak köszönhető, hogy a bevándorlók gyerekei az iskolákban egyszerűen jobban teljesítenek a briteknél. Egy dél-londoni iskolában a tanulók 90 százalékát migránsok teszik ki, de ez nem tartozik az extrém esetek közé, ahogy az sem, hogy Róza évfolyamában egyetlen diákot sem buktattak meg.
Egy nemrég készített felmérés szerint a migráns gyerekek sikere az ambíciónak és az eltökéltségnek köszönhető, nem a vele született képességeknek. Róza például különórákra járt, melyekről azt mondta az itv riporterének, hogy reméli, nem emésztették fel tanárai összes szabadidejét. Külföldön született társaihoz hasonlóan ő is többet és keményebben dolgozott, mint amit az iskola megkövetelt, és ennek lett meg az eredménye: ő az első diák a Southfields Academy nevű iskola történetében, aki bejutott Oxfordba.
Az iskola igazgatója, Wanda Golinska szerint ezen nincs mit csodálkozni, a külföldről érkező diákok jobban tanulnak, mint brit társaik, mert jobb életet szeretnének maguknak, mit amit maguk mögött hagytak.
Nem késnek, nem lógnak, az iskolában maradnak különórákra, megcsinálják a házi feladataikat, egyszerűen jobbak akarnak lenni, többet akarnak tudni.
A felmérés a diákok gimnáziumi tanulmányait követte le az első évtől az érettségiig. A The Times oktatási mellékletét szerkesztő William Stewart szerint az eredményeket értékelve az lesz a nagy feladat, hogy a tapasztalatokat több diákra kiterjesztve alkalmazzák.
Meg kell tudnunk, mivel másabbak, jobbak azok az otthonok, azok a családi körülmények, melyek ezeket az eredményeket hozzák, majd ezt kell alkalmaznunk szélesebb körben.