A videót már bánja az a kamionsofőr, de a kamionosok életét megkeserítő helyzetnek sem szabadott volna kialakulnia Calais-ban.
A férfi egy negyedórás videót töltött fel a Youtube-ra, amelyen jól láthatóan többször ráhúzza a kormányt az autópálya mentén gyülekező menekültekre. A szétugró menekültek között – akik egyébként nem lehetnének az autópályán – sérülés nem történt, de a veszélyes manőverek miatt a szlovák cég magyar alkalmazottja ellen feljelentést tett az V. kerületi Fidesz tagja, Tényi István.
A Fidesz „feljelentőembere” – aki nem csak az Ökotárs elleni feljelentéséről ismert, de Fidesz- közeliekről is, piszkálta már a CÖF-öt és Mészáros Lőrinc vagyonnyilatkozatát is –, arra hivatkozva tett feljelentést ismeretlen tettes ellen, hogy bűncselekményt követ el az, „Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét, testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki” – írta a Hvg.hu.
A lap megkereste a férfi munkáltatóját is: a cég közölte, utasították, hogy ne tegyen közzé magánvéleményeket, politikai véleményeket a YouTube-on vagy bárhol máshol, miközben dolgozik, különösen akkor ne, ha a cég kamionjait használja.
A Dabeda s.r.o tulajdonosa, Peter Gratz elmondta, általában nem vonják felelősségre sofőrjeiket azért, ha a menekültek kárt tesznek a rakományban vagy a kamionban, feltéve, ha maguk a sofőrök agresszív viselkedésükkel nem járultak hozzá a helyzet kialakulásához.
Az ügyben érintett sofőr, Jeddi Árpád Levente most már nem elérhető Facebook-bejegyzésében elismerte, hogy meggondolatlan volt a szűk körnek szánt videóval.
Az Origónak nyilatkozva elmondta, nem örül a feljelentésnek, de kész megvédeni magát a bíróság előtt is. Hivatkozási alapja lehet, hogy
Utóbbira már hivatkozott is, állítólag ki kellett kerülnie valamit vagy valakiket az úton.
A felvétel képei alapján nagy baj is történhetett volna, kétségtelen azonban, hogy a Nagy-Britanniába tartó kamionosok útja Calais-nál már rendkívül feszült viszonyok között zajlik a szigetországba igyekvő menekültek miatt.
Ráadásul a sofőrnek a brit oldalon meggyűlhet a baja, ha a kamionjában embert találnak. Miközben a hajóra igyekvőket is csak szúrópróba szerűen vizsgálják a francia oldalon. Szén-dioxid vizsgálatra csak a hűtőkocsis kamionokat viszik be. Emellett lehet röntgenes vizsgálat is.
„Éjjel egyre mentem kikötőbe, négykor indult a hajó. Beálltam a helyemre, aludtam, fél négykor indulás. Fölálltam a hajóra. A kamiont ott kell hagyni és fel kell menned az utastérbe.
Ha valaki elrejtőzött az egyik kamionban, onnan akár át is mászhat egy másikra”
– mondta egy Calais-t többször megjárt kamionos.
„Lejöttem Doverben, kitereltek kontrollra. Hát az oldalponyvánál ott ült egy kis kínai. Az ürge ázott kismadár volt, elhiszem, hogy neki is rossz. De úgy kezeltek engem, mintha egy rohadt bűnöző lennék” – mondta a férfi, akit végül elengedtek, mert elhitték, hogy tudta nélkül csempészte be magát a menekült. „A tetőponyvám volt kivágva, 30 centis rés volt, amin bement, aztán dróttal visszadrótozta, beragasztotta. Hátul a plomba sértetlen volt.”
Ha egy ilyen helyzetben a menekült azt mondja, fizetett a sofőrnek, akkor embercsempészés miatt őrizetbe veszik, a kamiont és az árut is lefoglalják.
A kamionosok szerint az is baj, hogy hiába mennek át a francia oldal kontrollján, az a brit oldalt nem érdekli – noha lehet, hogy már a hajón mászott át az kamionba a menekült.
„Te már a tudtodon kívül beléptetted ezt az embert. Ott állsz, bűnözőként kezelnek, fenyegetve érzed magad.
Én nem akarom a szabadságomat kockáztatni, nem tudom ezt a felelősséget vállalni, többet nem megyek Calais felé.” Sokszor persze a plombát is letépik, a menekültek, a hatóságok megtalálják őket, de valójában nem is céljuk rejtve maradni, hiszen már elérték úticéljukat.
„Átnézetheted az autót, de a pirosnál felugrik a tengelyre, aztán ha leesik, átmész rajta, szörnyű érzés, egy ember volt, de észre sem veszed. Nincs a szemedben röntgen, az orrodban meg CO2 vizsgáló, Nem tudsz ellene mit tenni, elképzelhetetlen, hogy mi folyik ott” – mondta a kamionsofőr, aki szerint a ponyvásoknál az lehetne a megoldás, ha nem csak az oldalán, de a tetején is drótháló volna a ponyva alatt.