A hajókapitány, aki a mintegy 800 halottat követelő katasztrófát okozhatta, azt állítja, ő csupán utas volt.
Utasként tartózkodott a fedélzeten - ezzel a meglepő érvvel védekezett előzetes meghallgatásán Mohammed Ali Malek, annak a 2015 áprilisában a Földközi-tengeren elsüllyedt, migránsokat szállító hajónak a feltételezett kapitánya, amelynek katasztrófája mintegy nyolcszáz halálos áldozatot szedett.
Ez volt a Földközi-tengeren valaha történt legsúlyosabb ilyen katasztrófa.
2015. április 19-re virradó éjszaka egy túlzsúfolt halászhajó süllyedt el Líbia partjainál. Az olasz ügyészség szerint a balesetet az okozta, hogy a vízi jármű "határtalanul tele volt zsúfolva", és a hajót irányító emberkereskedő rosszul manőverezett. Háromszor is nekiütközött a bevándorlók segítségére siető portugál teherhajónak. A túlélők szerint mintegy 850-en utaztak a háromfedélzetű halászhajón. A mentőalakulatok csak 24 holttestet találtak meg. A katasztrófát mindössze 28-an élték túl.
A tunéziai Mohammed Ali Maleket és a szíriai Mahmúd Bikhitet a túlélők egyértelműen a hajó kapitányaként és első tisztjeként jelölték meg.
A nem szándékos emberöléssel, a hajó elsüllyesztésével és az illegális bevándorlás segítésével vádolt Malek azt mondta, ő csak "migránsként tartózkodott a fedélzeten".
A csempészek "legtöbbször a migránsokat jelölik ki a vízi járművek kormányzására. Műholdas telefont, iránytűt kapnak, és halálbüntetés terhe mellett megtiltják nekik, hogy visszaforduljanak" - mondta Malek.
A szicíliai Cataniában zárt ajtók mögött lezajlott meghallgatáson az egyik olasz bíró elutasította a védelem azon kérését, amely a migránsok kimentésére a szerencsétlenség helyszínére küldött, King Jacob portugál hajó feketedobozának átvizsgálására vonatkozott.
A gyorsított eljárásban tárgyalt ügy következő meghallgatását az ügyészség kérésére május 17-re halasztották.