Az SFO, a brit súlyos csalások felderítésére szakosodott nyomozó hivatal (Serious Fraud Office) vádat emelt a francia Alstom cég egyik brit vezetője ellen, mert a budapesti Alstom metrókocsik szerződésével kapcsolatban korrupciót gyanítanak, írja a Reuters.
A vád szerint jelentős visszaéléseket találtak a budapesti metró 2003 és 2008 közötti ügyeiben, amiben nagy felelőssége volt Terence Stuart Watsonnak, az Alstom Transport UK & Ireland ügyvezető igazgatójának. A Reutersnek nem sikerült elérni sem a megvádolt Watsont, sem az Alstomot.
Korábban a The Times alapján beszámoltunk róla, hogy az Alstom nagy-britanniai érdekeltsége egyike volt azon "sejteknek", amelyeket a cégcsoport korrupt kifizetésekre használt külföldi piaci szerződések elnyerése végett.
A dokumentumok alapján az SFO összesen 81 millió font (27 milliárd forint) értékű olyan kifizetéseket azonosított, amelyeket nagy-britanniai székhelyű Alstom-cégek folyósítottak külföldi illetékeseknek 2004 és 2010 között, szerződések fejében.
Az iratok szerint a cég az állítólagos kenőpénzeket tanácsadói álmegállapodásokkal leplezte; e megállapodásokat az Alstom energia- és közlekedési részlegeinek vezető értékesítési tisztviselői hozták tető alá.
A budapesti metrókocsikra (a 2-es és a 4-es vonalra) 2005-ben írták ki a tendert. (Nyolc cég versenyzett, közöttük az Alstomból és az akkor még működő Ganz Transelektróból álló Metropolisz Konzorcium. A társulás végül meg is nyerte a pályázatot, annak ellenére, hogy a Ganz később gyártási szerep nélkül elsüllyedt.)
A metrókocsi-szerződést 2006 májusában írták alá, 2008 végén még az Alstom lengyelországi gyárában voltak a szerelvények. Később rengeteg probléma volt a szerződéssel, még az is felmerült, hogy felbontják. Az Alstom ugyanis késett a típusengedéllyel, a metrókocsikat nem tudták a felújított 2-es vonalon elindítani.