20 évnyi munka után végre elkészült a világ leghosszabb és legmélyebben futó alagútja. Az 57 kilométer hosszan, 2,3 kilométerrel a felszín alá fúrt svájci Gotthard-alagúton át teherszállító szuperexpresszek fognak suhanni Rotterdam óriáskikötőjéből Genova óriáskikötőjéig. A projekt jelentőségét jelzi, hogy a szerdai megnyitón ott lesz Angela Merkel, Francois Hollande és Matteo Renzi is.
Az Erstfeld és Bodio közti alagút a Japánban található 53,9 kilométeres Seikan-alagúttól veszi át a világrekordot, az 50,5 kilométeres Csalagutat pedig a képzeletbeli dobogó harmadik helyére taszítja. Svájc szerint
És ez tényleg nem tűnik nagyzolásnak. Az Olaszország és Észak-Európa közti teherforgalmat eddig ugyanis kamionok milliói bonyolították le, melyek sokkal jobban ki voltak téve az időjárás viszontagságainak és a forgalmi viszonyoknak. Az alagúton természetesen személyvonatok is áthaladhatnak, sőt, a 2013-as tesztek alapján kerek egy órával, két óra negyven percre csökken majd a Zürich és Milánó közötti vonatút ideje.
A svájci szövetségi közlekedési igazgató, Peter Fueglistaler így elmélkedett a projektről:
Az alagútépítés része a nemzeti identitásnak. Az Alpok meghódítása ugyanolyan számunkra, mint a hollandoknak az óceánok felfedezése.
A projekt több mint 10 milliárd dollárba került, melyet főleg a bonyolult műszaki megoldások emésztettek fel. A nehézségeket érzékelteti, hogy 73 különböző típusú kőzetfajtán kellett átfúrni egy 410 méteres fúrófejjel, és 46 fokos hőmérsékletben 28 millió tonna kőzetet kellett kitermelni,
Az alagút megépítéséről még 1992-ben döntöttek népszavazás útján. Az ötlet maga nem a kormányzattól származik, hanem környezetvédő szervezetektől.