Az Uber és legnagyobb riválisa, a Lyft több amerikai városban besegít a veszteségessége miatt járataikat ritkítani kényszerülő közlekedési vállalatoknak, írja a Gizmodo.
2014-ben a floridai Pinellas Parkban a helyi önkormányzat kiadásainak csökkentése reményében megszüntette két legkevésbé kihasznált buszjáratát, és megállapodott az Uberrel, hogy a kiesett útvonalon kedvezményesen szállítsa a helyi lakosokat, akik így féláron utazhatnak (maximum 3 dollár vonható le a fuvardíjból).
A program az olyan gyéren lakott területeken lehet sikeres, ahol egy időben csak kevesen utaznának egyszerre. A Pinellas Parki megállapodás után a város 40 ezer dollárt fizetett az Ubernek, ám ez az összeg csak a negyede annak, amit előtte a két buszjárat fenntartására költöttek. Ezen felbuzdulva kiterjesztették a támogatási kört, már újabb 20 járat esetén jár a kedvezmény, sőt szociális alapon is: az önkörmányzat támogatja az alacsony jövedelműek este 9 óra után indított fuvarjait.
Hasonló program indult Altamona Springsben és a coloradói Centennialban is, ahol az Uber helyett annak riválisa, a Lyft szállítja az utasokat. A floridai Miami-Dade megyében pedig több mint félmilliárd dollárt terveznek fordítanak a két cég támogatására.
Bár az önkormányzatok jelentős összeget takarítanak meg így, a fuvarszervező alkalmazások ilyen használatának vannak árnyoldalai is. Az utazók közül eleve kiesnek azok, akiknek nincsen okostelefonjuk, és a mozgássérültek sem tudják használni, a személyautók erre a célra alkalmatlanok. A tömegközlekedési vállalatok jól fizetett alkalmazottait pedig szerződéses vállalkozók váltják. Az Uber még tavasszal volt kénytelen elfogadni, hogy 84 millió dollárt fizessen egy per után, amit a sofőrök indítottak a cég ellen: vállalkozók helyett tekintsék őket alkalmazottaknak. Így járna nekik a társadalombiztosítás és a minimálbér is. Kérdéses, hogy belefér-e mindez az Uber működési mintájába, ami az alacsony költségű, megosztás alapú gazdasági modellre épül.
A tömegközlekedés Uberrel való leváltása többek szerint nem jó ötlet, hiszen akik szűkös anyagi helyzetük miatt utaznak például busszal, azoknak nem jelent megoldás a 3 dolláros Uber kedvezmény, a közösségi közlekedésnek pedig nem az a célja, hogy hasznot termeljen, hanem az, hogy a közösséget szolgálja.