Súlyos vonatbaleset történt helyi idő szerint hétfő reggel 7.30-kor Seattle mellett, amikor az Amtrak egyik személyvonata egy hídról az alatta haladó I-5-ös autópályára zuhant, miután a 14 kocsiból 13 kisiklott. A baleset a DuPont melletti autópálya egyik aznap használatba vett felüljáróján történt.
Az első hírek csak sérültekről érkeztek, de később megerősítették, hogy több halálos áldozat is van. A helyi hatóságok szerint legkevesebb három ember halt meg. A rendőrség tájékoztatása szerint 72 embert szállítottak kórházba, akik közül tízen súlyos állapotban vannak. Az utasok közül sokan vonatrajongók voltak, akik szerették volna kipróbálna az első nagysebességű vonatot ezen az új vonalon, ahol eddig csak teherszállító vonatok közlekedtek.
A vonaton 78 utas és öt fő személyzet volt a baleset pillanatában. A hídról lezuhanó vagon több autót összezúzott, de autóban utazó nincs a halottak között. A szerencsétlenség következtében a felüljáró alatti autópályán két nyerges vontató és öt autó is balesetet szenvedett.
Túlélők beszámolója szerint menekülés közben ki kellett rúgniuk a vonat ablakait, mert a vészkijáratok nem működtek hibátlanul.
"Úgy tűnt, hogy épp kanyarodik a vonat, amikor rázkódást éreztünk és csikorgást hallottunk, majd olyan volt, mintha egy lejtőn mennénk lefelé. Utána már csak arra emlékszem, hogy az előttünk található ülésnek csapódtunk, az ablakok betörtek, a vonatból ömlik a víz, az utasok pedig sikoltoznak" – idézte a Reuters az egyik megmenekült utast.
A Seattle-től délre, Tacoma és Olympia között haladó, egyébként Seattle-t és Portlandet összekötő vonat december 18-án, a baleset napján használt először egy frissen átadott nyomvonalat, amivel az utazási időt akarta csökkenteni a cég. a vonat az utolsó mért ponton, 400 méterrel a baleset előtt óránkénti 130 kilométeres sebességgel haladt, az autópálya fölötti íven viszont a legnagyobb megengedett sebesség alig 50 kilométer óránként.
A baleset után megszólalt az amerikai elnök Donald Trump is, aki az infrastrukturális terv kidolgozását sürgette, szerinte a hétfői kisiklás is ékes bizonyítéka annak, hogy a lehető leggyorsabban el kell fogadni egy ilyen tervet. "Hétmilliárd dollárt költünk a Közel-Keleten, miközben az útjaink, hídjaink, alagútjaink, vasútjaink összeomlanak. Már nem sokáig."
A kongresszus elhalasztotta azt a létfontosságú biztonsági intézkedést, ami megelőzhette volna a hétfői vonatszerencsétlenséget – írja a Huffington Post. Az új technológia lényege, hogy megakadályozza a túl magas sebesség miatti kisiklásokat, illetve hogy két vonat összeütközhessen.
Elvileg egy törvény 2015-re előírta, hogy az új technológiát telepíteni kell a vonatokra, de a kongresszus 2018 végéig elhalasztotta a határidőt, miután számos panasz érkezett az új rendszer átalakításából fakadó nehézségekről.
A baleset körülményeinek a teljes kivizsgálása előtt viszont nem lehet megmondani, hogy ez a technológia valójában hány életet menthetett volna meg, a vizsgálat pedig még hónapokig eltarthat.