Hivatalosan is Oroszországot tette felelőssé a maláj utasszállító 2014-es lelövéséért Ausztrália és Hollandia pénteken, a nemzetközi vizsgálat lezárultával. A Malaysia Airlines MH-17-es járatszámú Boeing-777-ese Amszterdamból repült Kuala Lumpurba, a szakadár Kelet-Ukrajnai Donyeck felett semmisült meg, fedélzetén 298 emberrel. A katasztrófát senki sem élte túl, Hollandiának 193, Ausztráliának 27 állampolgára veszett oda.
A Bellingcat brit tényfeltáró platform szerint egy Orion vagy Andrej Ivanovics fedőnevű orosz ügynök – akit a valóságban Oleg Ivannyikovnak hívtak – is felelős volt a katasztrófáért. A megállapítás szerint a nyilvántartásokban több álnéven szereplő tiszt az utasszállító megsemmisítése idején az orosz hírszerző ügynökségnek dolgozott. 2014 első felében helyezték Kelet-Ukrajnába, és legalább 2015 elejéig ott teljesített titkos szolgálatot mint az orosz katonai alakulatok, az oroszbarát szakadárok és magánhadseregek tevékenységének koordinátora. Ivannyikov felügyelte a fegyverek beszerzését és szállítását az orosz-ukrán határszakaszon, és ezt a funkciót töltötte be a maláj repülőgép lelövése idején is, írja az MTI.
Moszkva visszautasította a holland-ausztrál feltételezést, szerinte a BUK légvédelmi rakéta az ukrán hadsereg felől is érkezhetett, sőt, szerintük a gép roncsainak fekvése is arra utal, hogy a kilövés pontja Kijev, nem pedig az oroszbarát szakadárok fennhatósága alatt lévő területen volt.
Ugyanakkor 2014-ben, a tragédia utáni napokban több szakadár vezető is beszélt arról, hogy a szakadárok is lehettek, de a támadást az ukrán fél provokálta ki. Megjelentek olyan felvételek is, amelyeken a szakadárok arról beszélnek döbbenten, hogy a roncsok helyszínén nem katonák, hanem civilek holttestei vannak. Úgy tűnt a felvételekből, hogy arra számítottak, hogy ukrán katonai szállító gépet lőttek le. Akkori vezetőjük, Igor Sztrelkov maga is posztolt hírt az orosz közösségi oldalon arról, hogy megsemmisítettek egy An-26-os katonai szállítót. A posztot nem sokkal később törölte. Az Indexnek is volt egy kétértelmű beszélgetése az egyik szeparatistával.
A holland vezetésű közös nyomozati csoport (JIT) már csütörtökön közölte: egyértelmű, hogy az utasszállítót 10 ezer méteren eltalált BUK a orosz területről, a Kurszkban állomásozó 53-as rakétavédelmi egységtől érkezett a szakadárokhoz. (Moszkva következetesen visszautasította, hogy reguláris erőkkel, fegyveres segítséget nyújtott volna a szakadároknak, bár ezt maguk a szakadárok sem tagadták, bár sokszor kevesellték a támogatást Oroszországtól, amely nem ismerte el a szakadár Donyecki (DNR) és Luganszki Népköztársaságok (LNR) országok függetlenségét.)
Azt a JIT már 2016 szeptemberében kijelentette, hogy a rakéta az orosz féltől érkezett a szakadárokhoz, ennek megerősítése valamint az ausztrál és a holland kormány állásfoglalása azonban új szintet jelent a tragédia hátterének felderítésében.
Moszkva szerint a vizsgálatot előítélettel vitte végig a JIT, eleve abban a meggyőződésben, hogy az orosz fél – amely nem is vehetett részt egyenrangú félként a vizsgálatban – a felelős a történtekért.
Csütörtökön az orosz elnök szóvivője közölte: Vlagyimir Putyinnak még nem volt ideje alaposabban átnézni a JIT vizsgálatának eredményeit.
Ausztrália és Hollandia mielőbbi tárgyalás megkezdését kérte Oroszországtól a felelősök felkutatására és felelősségre vonására.
Moszkva szerint Ukrajnáé is lehetett a rakéta.
159 · May 25, 2018 01:17pm Tovább a kommentekhez