Mindössze 6,5 százalék lett a harmadik negyedév végére Kína éves gazdasági növekedésének az üteme. A kereskedelmi háború gyors hatása az elemzőket is meglepte.
A kínai GDP a harmadik negyedév végén 6,5 százalék lett. Természetesen ez az érték önmagában sokat nem mond, de eláruljuk: ez egy rossz, vagyis a vártnál kisebb adat. Amikor a kínai GDP vártnál gyengébb alakulásáról írunk, két viszonyítási pont és két megjegyzés azonnal kikívánkozik.
A viszonyítási pontok:
És akkor a megjegyzések:
A most bejelentett növekedés szint mindenesetre a legalacsonyabb 9 és fél éve, utoljára a 2009. első negyedéves, vagyis a válság mélypontjának tekinthető adat volt ekkora.
Mind a BBC vonatkozó cikke, mind egy nemrégiben Budapesten tartott, és a Fidelity International által szervezett „Kína-nap” előadói azt mondták ki, hogy ez némileg tudatos, hiszen a kínai belpolitika hangsúlyai az elmúlt időszakban elmozdultak a gazdaság hűtésének irányába.
Kína nagy ország – ezért aztán a kihívásai is nagyok, vagyis a kereskedelmi háború mindenképpen ilyen, de a magas adósságszint és a jüan leértékelődése is kezelendő, de legalábbis folyamatosan figyelendő rizikó.
A BBC cikke szerint a két problematika együtt azért veszélyes, mert Kínának kétfrontos háborút kell vívnia, de nincsenek fegyverei, vagyis magas adósságszint mellett nem lehet pénznyomtatással serkenteni a keresletet, és ezáltal a gazdaságot. Julian Evans-Pritchard, a Capital Economics közgazdásza ennél optimistább, mert szerinte már látszik, hogy a kormányzati programok elkezdenek húzni.
A Fidelity International pedig kifejezetten „bullish” Kínával, egyik vezető Ázsia-szakértőjük, Dale Nicholls úgy véli, hogy a kínai gazdaság nagyon gyorsan alakul át, egyre erősebb a belső fogyasztás és egyre inkább már a magánszektor cégei a gazdasági növekedés motorjai,
Zsiday Viktor befektetési szakember ugyanakkor éppen arra figyelmeztet a blogján, hogy talán az egész hónap legfontosabb híre, hogy visszaesnek a kínai autóeladások, de még az okostelefon-értékesítés is.
Kínában ma évente körülbelül 28 millió új autót adnak el, tízmillióval többet, mint az Egyesült Államokban de valóban, mint azt a South China Morning Post is írta cikkében: 26 éve nem fordult elő az, ami most: egy negyedévben kevesebb autót adtak el Kínában, mint a megelőzőben, de most ez történt.