Index Vakbarát Hírportál

Nem ment el a sofőr a veronai busztragédia első bírósági tárgyalására

2018. október 31., szerda 12:57 | aznap frissítve

Szerdán délelőtt kezdődött el Veronában az első bírósági tárgyalás a 2017. január 21-én Olaszországban balesetet szenvedett busz ügyében. A magyar diákokat szállító busz éjszaka hajtott neki egy oszlopnak a Veronához közeli autópályán. A busz szétroncsolódott és kigyulladt. A tragédiában 17-en haltak meg.  

A Bors újságírója ott volt a Veronában ma megkezdődött bírósági tárgyalás első napján. Az ügy egyetlen magyar vádlottja a sofőr V. János. Mellette öt olasz vádlott van, akik az A4-es autópályáért felelősek.

A tárgyalás késve kezdődött, írja a Bors, mert V. János nem jelent meg, őt várták. Egy óra elteltével végül bejelentették, hogy nem lesz a helyszínen, nélküle kezdődött el a tárgyalás.

V. János kirendelt védője azt közölte: ő csak október 29-én kapta meg az ügyet, így nem volt ideje tanulmányozni az iratokat. Ezért a tárgyalás elnapolását kérte.  

A tárgyalóteremben ott volt öt gyászoló magyar család nyolc tagja. Ők továbbra is azt nehezményezik, hogy V. János azóta sem kereste fel a szülőket és a megkeresésükre sem reagált. Abban bíztak, hogy itt találkozhatnak vele.

A balesetben V. János is súlyos sérüléseket szenvedett. A belélegzett füsttől sérült a légcsöve és a tüdeje. Tavaly nyáron úgy nyilatkozott: korábban valóban kezelték alvászavarral, de nem aludt el a volánnál, nem ez okozta a tragédiát. Az olasz hatóságok korábban úgy nyilatkoztak: semmi nem utalt a jármű műszaki meghibásodására, véleményük szerint a balesetet emberi tévedés okozta.

Az MTI azt közölte, hogy a vizsgálóbíróság elnapolta és december 13-ra tette át ülését a magyar autóbuszbaleset ügyében. Luciano Gorra vizsgálóbíró azzal indokolta az új dátum kitűzését, hogy az egyik vádlott, az autóbusz magyar sofőrje néhány nappal ezelőtt új védőügyvédeket jelölt ki. A védelem képviselői pedig további időt kértek a peranyag átvizsgálására. Olasz sajtóértesülések szerint a magyar sofőr védelmét  két olasz ügyvéd látja el.

A vizsgálóbíró előtt a vád és a védelem képviselői jelentek meg a veronai bíróság épületében. Ebben a bírósági tárgyalást megelőző szakaszban a vizsgálóbírónak arról kell döntenie, hogy a perben érintett felek közül hányan állnak majd bíróság elé, kit illet meg esetleges gyorsított eljárás, valamint hányan érvényesíthetnek polgári jogi igényt. Jelenleg több mint százan nyújtottak be követelési vagy kártérítési igényt. A közlekedési balesetek áldozatai családtagjainak olasz szövetsége (Aifvs) például az autósztráda nem biztonságos üzemeltetése miatt tett feljelentést.

A büntetőper a vizsgálóbíró döntése után veszi majd kezdetét. 

Paolo Sachar veronai államügyész hat személy ellen nyújtott be vádemelési kérelmet közúti baleset okozása címén. Köztük az egyetlen magyar az autóbusz sofőrje, aki túlélte a tragikus balesetet. A többi vádlott olasz, köztük van a baleset helyszíne, az A4-es autósztráda Brescia-Padova szakaszáért felelős mérnök, a sztrádaszakasz biztonsági elemeit tervező és ezek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint az Anas olasz autósztráda-üzemeltető vállalat három mérnöke, akik szintén a biztonsági elemekért voltak felelősek. Az érintett sztrádaszakasz biztonsági kiépítése még a kilencvenes évek elején történt.

Rovatok