Index Vakbarát Hírportál

Szándékosan ölhette meg utasait az öt éve eltűnt maláj gép pilótája

2019. június 18., kedd 19:02 | aznap frissítve

Újabb részletek derültek ki az öt éve eltűnt maláj gép katasztrófájával kapcsolatban. A tragédia okait kutató nemzetközi szakértői csoport vizsgálata szerint a gép depressziós pilótája ölhette meg az utasokat, írja a 444 az Atlantic cikke alapján.

A Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járata 239 emberrel a fedélzetén 2014. március 8-án tűnt el a radarokról, miután belépett a vietnámi légtérbe. Mivel a roncsot és a holttesteket azóta se találták meg, gyakorlatilag semmilyen részletet nem lehetett eddig tudni a katasztrófa okairól.

Egy most lezáródott vizsgálat viszont megfejtette, mi történhetett a baleset előtt. Eszerint gyakorlatilag ki lehet zárni, hogy egy utas tüntette volna el ilyen hatékonyan és pontosan a gépet a pilótafülkébe bejutva. Ennél sokkal valószínűbb, hogy a pilóta vagy a másodpilóta lehet a tettes, ők ugyanis pontosan tudták, mikor és milyen műszerek áramtalanításával tűnhetnek el a radarról.

Bár a tragédia után a személyzet felelősségét gyorsan kizárták a hatóságok, a szakértők szerint valami miatt nem foglalkoztak azzal, hogy a kapitány életében számos jel utalt depresszióra. Míg a másodpilóta épp házasodni készült, és nem volt semmilyen mentális betegségre utaló jel a múltjában, a kapitánynak a tragédia előtt nem sokkal ment tönkre a házassága, és költöztek el a gyerekei.

A vizsgálat szerint a pilóta kiküldhette valamilyen ürüggyel a másodpilótát a fülkéből, majd eltüntetve a radarjelet felemelkedett 12,2 kilométeres magasságba, és kikapcsolta az utastér nyomáskiegyenlítőjét. Ebben a magasságban már semmit nem érnek az utastéri oxigénmaszkok, az emberek néhány perc alatt elájulnak, aztán fulladás nélkül, villámgyorsan meghalnak.

A zuhanás feltételezett pályája viszont arról tanúskodik, hogy a gépet irányító ember nem halt meg egészen a becsapódásig, mert a gép nem úgy kezdett veszíteni a magasságából, ahogyan irányítás nélkül, simán csak az üzemanyagtankok kiürülése miatt tette volna.

Azt nem tudni, hogy a malajziai hatóságok miért nem vették észre, vagy miért nem hozták nyilvánosságra a kapitány mentális állapotát, viszont ez felveti a légitársaság felelősségét is, amely engedte, hogy a depressziós pilóta irányítsa a gépet. 

Rovatok