A dél-kaliforniai hajókatasztrófa egyetlen áldozata sem élhette túl a hajón kitört tűzvészt, idézte az MTI a helyi tisztségviselőket.
Bill Brown, Santa Barbara megye seriffje elmondta, hogy a mentőegységek átmeneti időre felhagynak a holttestek felszínre hozatalával, és egyelőre a hajó stabilizálására összpontosítanak. „A Dél-Kalifornia partjainál leégett kirándulóhajó 34 utasa közül senki nem élhette túl a katasztrófát” – erősítette meg a seriff. Húsz utas holttestét már a felszínre hozták.
Most a hajó stabilizálása a feladat, hogy aztán a mentőbúvárok biztonságosan léphessenek be a hajótestbe és megtalálják a többi áldozatot.
A kirándulóhajó szombaton hajózott ki Santa Barbarából, fedélzetén hatfőnyi személyzettel és 34 utassal. A kirándulók a Los Angelestől mintegy 140 kilométernyire fekvő Santa Cruz szigete felé hajóztak búvárkodni, amikor hétfőre virradó éjszaka a hajón tűz ütött ki. Az utasok aludtak, a legénység öt tagja azonban ébren volt és a tengerbe ugrott. Egy másik hajó mentette ki őket. A legénység hatodik tagja aludt, így ő a tűz áldozata lett.
Jennifer Homendy, az országos szállításbiztonsági hivatal (NTSB) munkatársa elmondta: szakértők részvételével megkezdődtek a vizsgálatok a tragédia körülményeinek feltárására. Minden megmaradt, gyúlékony anyagot összegyűjtenek, megvizsgálják a hajó műszaki állapotát, és elemzik a tűz nyomait is. Az adatok és a bizonyítékok összegyűjtése előreláthatóan 6-10 napig tart majd, de a hajó addig az óceán mélyén marad.
A rendőrség és az orvosszakértők DNS-minták segítségével azonosítják a felszínre hozott halottakat. Erre azért van szükség, mert a szokatlanul heves tűzben az áldozatok teljesen összeégtek. Az előzetes jelentések szerint a hajón 17 és 60 év közötti kirándulók egyaránt voltak, többségük Santa Cruz és San José környékéről vágott neki a búvárkodást kínáló turistaútnak.
Az egyik Los Angeles-i televízióban lejátszottak egy rövid hangfelvételt, amelyen hallható, ahogy a hajóról valaki a parti őrséget hívja, és azonnali segítséget kér. A parti őrség ügyeletese ugyan kérdezte a hajó koordinátáit, de választ már nem kapott.
A New York Times című lap információi szerint vizsgálják a kirándulóhajók működésére vonatkozó szabályok betartását is. Az előírások szerint ugyanis minden hajókabinnak rendelkeznie kell füstjelzővel és riasztó berendezéssel, valamint tűzoltókészülékkel. Ezen kívül az utastereknek legalább két, egymástól független vészkijárattal kell rendelkezniük.
A jelenlegi vizsgálatok arra irányulnak, hogy a biztonságot garantáló szabályokat betartották-e. Az amerikai sajtóban idézett szakemberek ugyanakkor megjegyezték: az a tény, hogy a tűz éjjel tört ki és az utasok aludtak, nagyon komolyan leszűkítette a személyzet mozgásterét.
Kedden Santa Barbara kikötőjében hozzátartozók és ismeretlenek virágokkal és gyertyagyújtással emlékeztek a tragédia áldozataira.