Nem hajthatnak be 2020. január 1-jétől Bukarest belvárosába olyan járművek, amelyeknek a légszennyezési besorolása nem éri el az Euro 3-as szabványt, 2022-től pedig a román főváros teljes területéről kitiltják azokat – döntött csütörtökön a bukaresti közgyűlés.
Az MTI beszámolója szerint az elfogadott határozat értelmében úgynevezett oxigén-matricát és a légszennyezés mértékétől függő illetéket vezetnek be az Euro 3-as vagy rosszabb besorolású gépjárművek számára. A legolcsóbb (Euro 3-as) matrica egy napra 5 lejbe (346 forint), egy évre pedig 700 lejbe (48 500 forint) kerül majd, míg a legdrágább (non-Euro) éves matrica ára 1900 lej (mintegy 131 ezer forint) lesz.
Az augusztusban közvitára bocsátott eredeti tervezettől eltérően nem csak a máshonnan érkező – a metropolisz övezeten kívül forgalomba helyezett – autók behajtását korlátozzák: a díjfizetési kötelezettség és annak mértéke, illetve a behajtási tilalom kizárólag a jármű légszennyezési besorolásától függ majd.
A bukaresti közgyűlési határozat szerint 2021-től már az Euro-4 es járműveket is matricavásárlására kötelezik. Az Euro 3-as szabvány egyébként 2000-től lépett életbe, ettől kezdve csak azok a járművek kaphattak típusengedélyt Európában, amelyek dízelmotorral 0,64, benzinmotorral 2,3 g/km alá tudták szorítani a CO-kibocsátást. Az Euro-4-ről 2005-től beszélhetünk, ekkor lépett életbe a benzines kocsik CO-kibocsátására a 0,1 g/km-es határ, a dízeleknél pedig 0,5 lett az érték. A nitrogénoxidok megengedett szintjét az Euro-3 szintjéhez képest nagyjából a felére csökkentették, míg a dízelek PM értéke itt már csak 0,025 volt.
A romániai határozatot előterjesztő Gabriela Firea főpolgármester szerint Bukarest a hatodik legszennyezettebb levegőjű Európai nagyváros, ahol – a fővárost körülvevő Ilfov megyével együtt – 1,6 millió autó szerepel a gépjármű-nyilvántartásban.
Romániában 2017-től ugrásszerűen megnőtt az utakon közlekedő használt járművek száma, miután a kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami korábban megnehezítette a környezetszennyező autók forgalomba helyezését. Romániában több mint hatmillió autó szerepel a járműnyilvántartásban, háromnegyedük tíz évnél öregebb, vagyis előreláthatólag az autóállomány jelentős részére vonatkozni fog az új bukaresti intézkedés.