Újrahasznosítják a metrószerelvények fékezési energiáját Bécsben, például az állomásokat is kivilágítják vele – közölte az osztrák főváros külképviseleti irodája.
A metrók energiájának árammá alakítása klímavédelmi szempontból is előnyös, mert kevesebb szén-dioxid termelődik. Már a második energiaátalakító berendezést üzemelték be, nemsokára egy harmadik is követheti
– olvasható a Bécs Város Külképviseleti Irodája által kiadott sajtóanyagban.
A bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien 2018-ban indította el azt a tesztprojektet, ami a metrók fékenergiájának hasznosítását tűzte ki célul. A megállóba érkező szerelvények fékezési energiáját már korábban is hasznosították
az állomásról kifutó szerelvények indulásakor, viszont eddig kárba veszett, ha nem volt a közelben induló vonat.
Ezen változtatott a tesztfázis alatt az U2 metróvonalon sikeresen használt 20kV-os energiaátalakító berendezés, ami képes a fékezés alatt felszabaduló energiát eltárolni, ebből lehet használható áram
Most egy újabb átalakítót helyeztek üzembe, méghozzá a leghosszabb metróvonal, az U1-es „Altes Landgut” állomásán. 2021-re egy harmadik átalakító egység beüzemelését is tervezik, ezúttal az U4-es vonalon.
A két energiaátalakító mintegy 3 gigawattórányi áramot termel évente, ami körülbelül 720 háztartás energiaellátására lenne elegendő, és 400 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolják meg vele.
Bécsben a sínen közlekedő járműveknek már a harmadát újrahasznosított árammal működtetik. Az „Ottakring” állomáson felszerelt napelemek például a metróállomás áramszükségletének akár felét képesek kiszolgálni. Köszönhetően a klímabarát megoldásoknak, a Wiener Linien Bécs szén-dioxid-kibocsátásának csupán egy százalékáért felelős.