Index Vakbarát Hírportál

Soha ennyi pénzt nem költöttek amerikai elnökválasztásra, mint idén

2020. november 19., csütörtök 19:47

Az USA-ban 14 milliárd dollárt költöttek az idei elnökválasztás során kampánycélokra – írja a BBC

Ennek az összegnek majdnem a fele, 6,6 milliárd dollárt közvetlenül az elnökjelöltek reklámozására ment el.

EZ TÖBB, MINT AMIt összesítve az UTOLSÓ KÉT ELNÖKVÁLASZTÁS SORÁN ERRE A CÉLRA fordítottak.

Emellett 7 milliárd dollárt költöttek a kongresszusi képviselőjelöltek népszerűsítésére, ami szintén rekordot jelent. 

A többi pénzt a médiumokban megjelentetett reklámok, illetve a közösségi média reklámok vitték el. Az utóbbi tekintetében annyit lehet tudni, hogy mindkét oldalon 200 millió dollárnál többet szántak online hirdetésekre. 

A kampányban dolgozók fizetésére a demokraták mintegy 50 millió dollárt költöttek, miközben a republikánus oldalon csak 20 milliót költöttek ugyanerre a célra.

Trump és csapata viszont sok pénzt, 8 millió dollárt költött apróbb, reprezentációs tárgyakra – köztük a népszerűvé vált Trump-sapkák gyártására is.

Az ehhez szükséges pénzt a pártok többnyire kampányadományokból gyűjtötték össze. Az adományok mintegy 20%-a jött össze kétszáz dollár alatti felajánlásokból,  a többit a pártok mögött álló mágnások állták. 

Elméletileg egyébként korlátozva lenne az, hogy milyen mértékben lehet hozzájárulni a pártok kampányához: 2800 dollár a felső limit e tekintetben.  A gyakorlatban azonban ezt a szabályozást meg lehet kerülni.

Voltak például olyan, a támogatók számára rendezett vacsorák, amelyeken dollármilliók Gyűltek össze egyetlen éjszaka alatt. 

Továbbá a pártfüggetlen cégek hozzájárulásait 2010 óta szintén nem érintik komolyabb korlátozások, így onnan is jelentős pénzösszegek tudtak befolyni a kampányba.

Idén kétszer annyi pénz érkezett a kampányokba ilyen módon, mint 2016-ban,

a cégek többsége Joe Bident és a demokratákat támogatta. 

Az elnökválasztási kampányok költségei gyors ütemben emelkedtek az utóbbi években: az idei 14 milliárd dolláros összeg négyszerese annak, amit az 2000-es elnökválasztás során költöttek. 

Rovatok