Történelmi pillanatnak nevezte Facebook-posztjában Lucian Bode román közlekedési miniszter, hogy a hétfő esti kormányülésen bemutatta az Orban-kabinet előtt a kolozsvári metrótervek finanszírozásáról szóló kormányhatározatot – írta meg a foter.ro.
Az elképzelés szerint Kolozsvárt Gyaluval, Szászfenessel, Kisbáccsal, Apahidával, Nemeszsukkal és Bonchidával összekötő, 14,4 kilométer hosszú, 14 megállóval rendelkező metróvonal megépítésének összköltségvetése egymilliárd euróra rúg, de ezt nemcsak a helyi költségvetésből fogják finanszírozni, hanem jelentős részben vissza nem térítendő EU-s forrásokból.
Bár Bode közlekedési miniszter lényegében készen kapott projektet mutatott be, hiszen a tervezést a kolozsvári városháza kezdeményezte. A kormányra vár a feladat, hogy elfogadja a finanszírozást rögzítő kormányhatározatot. Ez fontos lépés, hiszen addig nem indulhat el a projekt, amíg a központi jóváhagyás nem érkezik meg.
A kormányhatározat elfogadása után jöhet a nagy tervezés. Az előtanulmány már el is készült, de még szükség lesz megvalósíthatósági tanulmányra és sok egyéb tervre. Ezek összesen 33,4 millió lejbe kerülnek, a pénzt még a kolozsvári és fenesi önkormányzat fizeti ki.
Bár a pillanat valóban történelmi lehet,
a metró elkészültéig legalább 11 évre lesz szükség.
Az új metró sokat enyhítene a Fenes és Kolozsvár között rendszeresen kialakuló forgalmi dugókon.