Igazságosabbra dolgozza át a Jog és Igazságosság (PiS) vezette varsói kormány azt a javaslatát, amellyel reklámadót vetne ki a sajtóorgánumokra.
A múlt héten a független média 24 órára felfüggesztetté működést, a nyomtatott sajtóban pedig többen fekete háttérrel, Választás nélküli média (Media Bez Wyboru) feliratú címlappal adta ki aznapi számát. A figyelemfelhívás bejött, a varsói kormány egyelőre visszavonulót fújt – írja a Szabad Európa.
Az érintett médiacégek szerint a reklámadó sok kisebb lapot tönkretenne, nem beszélve arról, hogy aláásná a sajtó szabadságát és sokszínűségét.
Ráadásul már így is fizetnek társasági adót a reklámbevételeikből, másra is megy el a pénz, miközben a kormány bőkezűen támogatja az állami sajtóorgánumokat.
Piotr Müller kormányszóvivő szerint a javaslat nem érinti a kisebb médiacégeket vagy a vidéki médiát, a „digitális óriásokat" veszi célba, amelyek szerinte gyakran aránytalanul alacsony adót fizetnek.
A kabinet érvei szerint a „szolidaritási" adó arra kényszeríti majd az olyan óriáscégeket, mint a Google, a Facebook, az Apple vagy az Amazon, hogy tisztességes részt vállaljanak az adókból, melyeket a cégek mérete alapján vetnének ki. Szerinte ebből 800 millió złoty (csaknem 64 milliárd forint) csorogna az állami kincstárba.
A varsói kormány állítása szerint ezt a pluszköltséget az egészségügyre, illetve a kultúra támogatására szánnák, egy olyan időszakban, amikor az állami pénzeket jelentősen megnyirbálta a koronavírus-járvány.