Ha nem lenne Budapesten szemétszállítás, akkor mit tenne a szemetével? Hova tenné? Az utca végére? Az erdőbe? Gyártelep mellé? Vagy a Rákos-patak partjára?
A szemét egy része, ami a Tiszába kerül, részben a szemétszállítás hiányaként kerül a folyóba.
Ez derül ki Ljasuk Dimitry ma este a YouTube-on debütáló, A Tisza nevében című filmjéből. Az 55 perces dokumentumfilm négy országban, Ukrajnában, Magyarországon, Szerbiában és Romániában játszódik, a probléma ugyanis nem csupán egy nemzetet, hanem a Kárpát-medence összes országát érinti. A film tíz szereplő érzésein és személyes példáján keresztül, különös érzékenységgel mutatja be a környezetszennyezés határokon átívelő problémáját. A képsorok annyira kijózanítóak, hogy mire az ember a végére ér a dokumentumfilmnek, garantáltan elmegy a kedve attól, hogy PET-palackos üdítőitalt vásároljon a közértben.
Míg a nézőnek ez jut eszébe, illetve a képsorok láttán mardossa a szekunder szégyen, addig a filmben felbukkanó civilek egyike például cselekszik, és szemétlerakó telepet nyit önerejéből, mert a gyerekére egy szebb Tiszát hagyna.
A film rendezője is ezért ragadott kamerát. Ljasuk Dimitry Tisza iránti szeretete 4 éves korára vezethető vissza, amikortól édesapja rendszeresen elvitte őt a Tisza-tóra horgászni. Azt mondja, hogy állandóan mozgásban lévő gyerekkorában egyetlen biztos pont volt az életében, a Tisza. A folyó ezért tér vissza filmjeiben minduntalan. Apja emlékét is megidézi a mozijában, ahogy nyomon követi a szemét útját a Tiszán, a Duna-deltában, mely a Fekete-tengerig sodorja a műanyaghulladékot.
Apám egész életében arra vágyott, hogy itt horgásszon, egyszerre a tengerben és folyóban. Annyit mesélt róla, és jó, hogy most végre láthatom, igaz, sosem gondoltam, hogy azért jövök majd ide, hogy a szemétben turkáljak.
S, hogy miért matat benne könyékig? A műanyag palackok állapotából tapintásra és ránézésre megállapítja, mekkora utat tett meg az elhajított tárgy. A helyi halászt a palackok kora és útja érdekli kevésbé, ő inkább arról panaszkodik, hogy ha kiveti a hálóját, abban ma már több a szemét, mint a hal.
A film azért is figyelemre méltó, mert az alkotó teljesen egyedül rakta össze és forgatta, nem jelenik meg benne szponzor vagy támogató. „Így akartam megőrizni az alkotói szabadságomat” – mondja az Indexnek Ljasuk Dimitry, akinek nem ez az első témába vágó filmje.
Jelen alkotásában a legnagyobb szerep Ukrajnának jut, ahol a szemét 4 százalékát hasznosítják újra, a többi lerakókba vagy a természetbe kerül. A film a rahói szeméttelepen Kárpátalján, közvetlenül a Tisza partján indít, ahol drámaiak a PET-palackokból, műanyag papucsokból magasodó szeméthegyek. A rendező a filmben Ukrajna elnökéhez, Volodimir Zelenszkijhez szól, üzen neki a Tisza nevében, ezzel is bízva a cselekvésben.
(Borítókép: A Tisza nevében)