A Szuezi-csatorna déli részének kiszélesítését fontolgatja Egyiptom az Ever Given balesete után – írja az MTI. A Reuters hírügynökségnek adott interjújában Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) elnöke elmondta: szükség esetén a 250 méter széles részt – ahol az eset történt –
akár 400 méterre is kiszélesíthetik.
Oszama Rabi azt is közölte, hogy továbbra is fogadnak az Ever Givenhez mérhető nagyságú hajókat. Az SCA most azon fáradozik, hogy megteremtse a szükséges képességeket a jövőben esetlegesen felmerülő hasonló problémák elhárítására, ennek érdekében további két nagyteljesítményű vontatóhajó beszerzését tervezik – ismertette.
Beszámolt továbbá arról is, hogy különleges daruk beszerzését is tervezik, amelyekkel 52 méteres magasságból is le tudják emelni egy hajó rakományát.
A 400 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás Ever Given március 23-án erős szélben átlósan beszorult a csatorna egyik szűk, déli szakaszában, aminek következtében teljesen leállt a forgalom az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon.
A kiszabadított hajót az SCA vizsgálatának idejére egy tóra vontatták, amely a csatorna két szegmensét választja el. Rabi szerint a hajó adatrögzítőit eltávolították és átadták egy szakértői vizsgálóbizottságnak. Mint mondta, a nyomozás két, talán három napot vehet még igénybe.
A csatornahatóság elnöke az incidenssel kapcsolatban azt is közölte, hogy a hatóságok peren kívüli kártérítés kialkudásán fáradoznak az Ever Given japán tulajdonosaival. Az SCA elnöke még a jövő héten közölte, hogy több mint egymilliárd dollár kompenzációt várnak, s nem engedik el a hajót, amennyiben a kérdés rendezése jogi útra terelődne.
Mint mondta, ez az összeg magában foglalja a mentési művelet költségeit, illetve a forgalom leállásából eredő bevételkiesést és költségeket.