Oda-vissza ment a kérdezz-felelek az eltérített Ryanair-utasszállító pilótája és a belarusz légiforgalmi irányítás között. Előbbi többször is az állítólagos bombafenyegetésre vonatkozóan kért felvilágosítást – derül ki a belarusz légügyi hatóság által nyilvánosságra hozott részleges leiratból.
A beszélgetés leiratának valódiságát egyelőre nem erősítették meg független szakértők, de a The Wall Street Journal által megkérdezett pilóták és biztonsági szakértők hitelesnek ítélték.
A leirat tanúsága szerint a pilóta meglepődött, amikor arra utasították, hogy Minszkben szálljon le. Töprengtek a döntésen. Nem hitték el azonnal a légiforgalmi irányító állítását a bombafenyegetésről – mondta egy repülésbiztonsági tanácsadó az amerikai lapnak.
Miután a minszki irányítóközpont jelezte a bombafenyegetést a repülőnek, és megfogalmazta javaslatát a minszki landolásra, a pilóta a repülőtér kétszer is visszakérdezett, hogy biztosan a belorusz fővárosra gondolnak.
Még egyszer, honnan jön ez a javaslat arra, hogy Minszk felé vegyük az irányt? Honnan jött? Milyen vállalat? A kiindulási repülőtér hatóságaitól vagy az érkezési repülőtér hatóságaitól?
– kérdezte a pilóta, mire a válasz az volt:
Ez a mi javaslatunk.
Végül a leirat szerint a pilóta, miután a fenyegetés mértékéről kérdezett, maga döntött az irányváltásról. Ez pedig megfelel a hivatalos belarusz verziónak.
Az események minszki narrációja szerint a Svájcból, de lengyel IP-címről érkezett figyelmeztetést egyszerre kapta meg a minszki, athéni és vilniusi irányítás, de a gép éppen a belarusz légtérben repült, és éppen ezért utasította a leszállásra Minszkben, és az utasszállító kíséretére küldött vadászgépeknek csupán a biztonságos landolás és a kapcsolattartás volt a feladatuk. Alekszandr Lukasenko belarusz elnök szerint az pedig badarság, hogy fegyveresek tartották volna a földön a gépet Minszkben, a személyzet maga döntött úgy, hogy órákig vesztegelnek Belaruszban.
Gyanús azonban, hogy amikor a gép irányt váltott Minszk felé, már közelebb járt Vilniushoz, a bombafenyegetést egyelőre nem bizonyították, és a belorusz fővárosban letartóztatták a fedélzeten tartózkodó Roman Protaszevics ellenzéki aktivistát és barátnőjét.
Ha terrorfenyegetéssel indokolják a gépeltérítést, technikai szempontból nem ferdítenek, Roman Protaszevicset ugyanis a belarusz hatóságok tavaly „terrorcselekményekhez köthető személyként" listázták a rezsimellenes tüntetések szervezéséhez és a résztvevők mozgósításához használt Nexta nevű Telegram-csatorna társalapítóját.
Légitársaságok és a repülésbiztonsági tisztviselők figyelmeztetnek, ha a hamis bombafenyegetéssel vitték földre a gépet, annak hosszú távú következményei lehetnek, aláássák a bizalmat a légitársaságok és az államok között, amelyeknek légterében repülnek.