Mexikó kulturális kisajátítással vádolja a Zara, az Anthropologie és a Patowl ruházati márkákat – írja az MTI.
A mexikói kormány azt állítja, hogy a cégek a mexikói őslakosok művészetének motívumait használták fel kollekcióikban anélkül, hogy az érintett közösségeknek valamilyen haszna lenne a ruhák eladásából.
A mexikói kulturális minisztérium levélben kért magyarázatot mindhárom globális vállalattól arra, hogy „milyen alapon sajátítanak ki kollektív tulajdont".
A szaktárca szerint ugyanis mindhárom cég a dél-mexikói Oaxaca államban élő őslakos közösségektől származó motívumokat használt fel.
Nem ez az első eset, hogy Mexikó népi motívumainak másolásával vádol meg ruházati céget.Két évvel ezelőtt a Carolina Herrera divatháza szólították fel levélben annak beismerésére, hogy „őslakosok művészetének motívumait” használták a Resort 2020 kollekcióban. Akkor a divatház kreatív igazgatója, Wes Gordon egy közleményben állítólag úgy nyilatkozott, hogy a kollekció „a mexikói kultúra gazdagsága előtt tiszteleg”.
Az Amerikai Egyesült Államokban is történtek már ehhez hasonló esetek. A cseroki indiánok például amiatt háborodtak fel, hogy dzsipeket neveznek el róluk.