A süllyedő hajót – elnöki utasításra – igyekeznek a parttól messzebbre, mélyebb vizekre vontatni. A kormány a parttól számított nyolcvan kilométeres körzetben betiltotta a halászatot, valamint több száz katonát vezényelt ki a part menti területek megtisztítására.
Tizenkét napig tombolt a tűz egy teherhajón Srí Lanka partjainál, míg hullámsírba nem került. Fedélzetéről mérgező vegyi anyagok és több tonna műanyag granulátum jutott a tengerbe. A szigetország sosem látott környezeti katasztrófával szembesült.
A Srí Lanka-i hatóságok büntetőeljárást indítottak egy mérgező vegyi anyagokkal megrakott teherhajó legénysége ellen. A hajó csaknem két hete lángol a szigetország partjainál. A hajótestből kiömlő hulladék elárasztotta az óceánt, és az ország strandjait szennyezi. A hajón szállított több tonna műanyag granulátumot partra mosta a víz.
Valószínűleg történelmünk legsúlyosabb tengerparti szennyezése
– állítja a környezetvédelmi katasztrófáról a Srí Lanka-i tengervédelmi hatóság.
Külön biztonsági személyzetet alkalmaztak, hogy átvizsgálják az ország strandjait a műanyag zacskók gyártásához használt soha le nem bomló műanyag szemcsék után. A part mentén több kilométeres körzetben megtiltották a halászatot.
A szingapúri bejegyzésű MV X-Press Pearl az indiai Gudzsarátból tartott Colombóba, amikor a fedélzete május 20-án, kilenc mérföldre a parttól lángra lobbant. A tüzet ugyan a Srí Lanka-i haditengerészet szóvivője szerint sikerült megfékezni, de még mindig sűrű fekete füst gomolyog a hajó fedélzetén lévő égett konténerekből.
A rakományt felsorolni is ijesztő: az összesen 1486 konténer közül 81 tartalmazott veszélyes kemikáliákat, többek között salétromsavat, maró nátronlúgot, nátrium-metoxidot és metánt.
A hajó ráadásul 350 tonna olajjal, valamint nehézolaj és tengeri üzemanyag kombinációjával volt megrakva – mondta a haditengerészet szóvivője.
„Túl korai még olajszennyezésről beszélni” – idézte a New York Times colombói tudósítója Indika de Silva kapitányt, aki azonban arra figyelmeztetett, hogy ennek „még mindig fennáll a kockázata”.
Status quo of fire-stricken #MVXPressPearl lying off Colombo harbour this morning. #srilanka_navy together with other stakeholders working at full force to mitigate damage to marine eco-system. pic.twitter.com/35IANdy5xf
— The Sri Lanka Navy (@srilanka_navy) May 27, 2021
„Ez az egyik legsúlyosabb tengeri katasztrófa, amely Srí Lankán történt” – hangoztatta dr. Asha de Vos. A tengerbiológus szerint ezer szerencse, hogy nem párosult olajkiömléssel. „Ha ez bekövetkezne, az hihetetlenül tragikus lenne.”
A fedélzeten lévő egyik konténerből már jóval azelőtt salétromsav szivárgott, hogy a hajó Srí Lanka vizeire érkezett volna – közölte a hajót üzemeltető X-Press Feeders.
Azt állítják: a legénység két korábbi állomáson, Indiában és Katarban kérte, hogy engedélyezzék a szivárgó konténer kiürítését.
Ezt azonban megtagadták, mivel a kikötőkben nem állt rendelkezésre a „szivárgó sav kezeléséhez szükséges különleges felszerelés és szakértelem” – állítja a szállítmányozó. A rendőrség kihallgatta a hajó személyzetét és laboratóriumi vizsgálatra küldte a szennyezett vízmintákat.
A legénység 25 kimentett és karanténba szállított tagja közül ketten az evakuálás során szerzett sérülések miatt szorultak kezelésre, egyiküknek pedig pozitív a tesztje lett Covid–19-re – tette közzé az üzemeltető.
Miközben a hatóságok a tűz okát próbálják kideríteni, a főváros, Colombo közelében élő helyiek nagyszabású takarításba fogtak.
„Soha nem láttam még ilyet” – nyilatkozta a szemtanúk egyike. A 47 éves Dinesh Wijayasinghe a Colombo közelében lévő népszerű turistalátványosság, Negombo egyik tengerparti szállodájának alkalmazottja. „Három-négy napja a partot ellepték ezek a műanyag szemcsék. Úgy néztek ki, mint a halszemek.”
Wijayasinghe elmondása szerint a Srí Lanka-i KATONÁK a tűzvész kezdete óta naponta legalább kétszáz zsáknyi műanyag granulátumot gyűjtöttek össze.
„És még mindig egyre többet mos partra a víz. Azt mondták, hogy ne menjünk erre a területre, és ezt betartjuk.”
A tengerbiológus szerint a sziget nyugati és déli partjainál talált műanyag mennyisége aggasztó. Dr. De Vos szerint a műanyagszennyezés az embereket és az állatokat – köztük a veszélyeztetett fajokat, például a parton tojásaikat keltető teknősöket – egyaránt fenyegeti.
A műanyag szemcsék felszívhatják a környezetben megjelent vegyi anyagokat. Ez az emberre is felettébb veszélyes, mert a hal elfogyasztásával ezeket a vegyi anyagokat is megesszük
– mondta a biológus.
Srí Lanka-i környezetvédők szerint ez az ország történetének egyik legsúlyosabb ökológiai katasztrófája.
A hajó környékén az óceán „meglehetősen mérgező” lesz – idézte a CNN Muditha Katuwawalát, a Srí Lanka-i Pearl Protectors környezetvédelmi csoport koordinátorát.
(Borítókép: Kigyulladt konténerszállító hajó Srí Lanka partjainál 2021. május 30-án. Fotó: Reuters)