1971. szeptember 16-án repülőgép-tragédia rázta meg a hazai sajtót: a Malév Budapest–Kijev közötti, MA 110 számú, menetrendszerű, TU–134 típusú repülőgépe Kijev közelében földbe csapódott. A gép fedélzetén 41 utas és a 8 tagú személyzet tartózkodott. A szerencsétlenséget senki nem élte túl.
A Magyar Légiközlekedési Vállalat gépe 1946-ban indult első útjára, majd 2012-ben fejezte be a cég a pályafutását. A két időpont között – szerencsére – túl sok balesete nem volt a társaságnak, de ezek közül egy is sok, amikor valaki életét veszíti egy ilyen szerencsétlenségben. Ezek a következők voltak:
A Népszabadság 1971. szeptember 17-i lapszámában címlapon hozta a hírt: Magyar repülőgép tragikus szerencsétlensége – Negyvenkilenc halálos áldozat. A tudósítás nagyon röviden számol be a katasztrófáról: melyik gép zuhant le, és hány halálos áldozatot követelt.
Másnap, szeptember 18-án egy szakértői bizottságról számolt be a lap, ami a szerencsétlenség okainak feltárása miatt utazott Kijevbe.
Megállapították, hogy az utasok nagy többsége Bács-Kiskun megyei volt. közöttük volt Erdősi József megyei tanácselnök és öttagú küldöttsége, amely éppen Ukrajnába utazott volna. Életét vesztette egy IBUSZ-csoport és A Budapesti Kertészeti Egyetem két tanára is, illetve a halottak között volt két amerikai állampolgár is. Nem élte túl a katasztrófát a nyolcfős személyzet, köztük Mészáros Sándor, a gép parancsnoka sem.
A szeptember 19-ei lapszámban pedig közzétették a szerencsétlenségben elhunytak nevét is. Az elkövetkezendő napokban az akkori szocialista országokból több táviratot is kapott a magyar kormányfő, ezekben a legfelső vezetők részvétüket nyilvánították. Ezután szép lassan kikopott a tragédia híre az újságokból.
A Bács-Kiskun megyei pártbizottság napilapjában a tragédiát követően egy hosszú megemlékezés jelent meg az elhunytakról:
Végtelen szomorú szívvel kell tudomásul vennünk, hogy a tragikus szerencsétlenség megakadályozta ezt a tervet és minden más tervet, amit a szívükben, eszükben, karjaikban hordtak, amivel népünket szolgálni kívánták, amivel családjukról gondoskodni akartak. Elvesztettük mindannyiukat. Amióta tudjuk a hírt, azóta gyászol Kecskemét, amely huszonhárom hűséges polgárát temeti, gyászol Kalocsa és Kiskunfélegyháza, gyászol Kiskunhalas, gyászol az egész megye, amely a tragédia minden Bács-Kiskun megyei áldozatát testéből felszakadtnak érzi.
Végül a vizsgálatok megállapították, hogy a tragédiát események szoros láncolata és kedvezőtlen tényezők egyidejű jelentkezése okozta.
A gép alapvetően már hibás volt, amikor felszállt a Ferihegyi repülőtérről, és az időjárás sem volt kedvező, ugyanis kijev térségében már kifejezetten rossz időjárási viszonyok között kellett repülnie a gépnek.
A parancsnok és a légi irányítók rosszul határozták meg a gép leszállásának paramétereit és lehetőségeit. A gép korábbi meghibásodását nem tudták teljesen feltárni, de feltételezhetően az előző, ki nem javított kisebb baleset okozhatott olyan meghibásodást, amely éppen a katasztrófa napján jelentkezett, és vezetett a tragédiához.
(Borítókép: A Malév egykori, Tu–134 típusú repülőgépe az Aeroparkban 2021.június 27-én. Fotó: Kaszás Tamás / Index)