Nyilvánosságra került egy hangfelvétel, amelyen egy texasi iskolai körzet tisztviselője egy új állami törvénynek megfelelően változatos, ellentétes álláspontokat vagy nézeteket tartalmazó könyvekkel fel feltölteni az osztálytermeket.
Csakhogy ez minden tartalomra vonatkozik Gina Peddy, a southlake-i iskolakörzet oktatás- és tantervfelelős tisztségviselője szerint, így
ha van egy holokausztról szóló könyv a tanteremben, akkor kell lennie egy ellentétes nézőpontot tartalmazó kiadványnak is helyet kell biztosítani a könyvespolcon.
A hangfelvétel egy továbbképzésen készült, miután egy HB 3979 nevet viselő, az úgynevezett kritikus fajelmélet iskolai eltörlését célzó törvény alapján panaszt tett egy szülőpár. A probléma az volt, hogy egy tanár egy rasszizmus-ellenes könyvet vett elő az egyik óráján, ami nem tetszett az egyik diák szüleinek, mivel a jogszabály értelmében a vitatott szociális és közpolitikai kérdéseket változatos, ellentétes szempontokból is meg kell vizsgálni.
Greg Abbott texasi kormányzó arra törekszik, hogy kivezesse az iskolákból a kritikus fajelméletet, amely az amerikai igazságügyben és társadalmi berendezkedésben vizsgálja a rasszizmust. Az elméletet egyelőre nem tanítják az amerikai középiskolákban, és ha a republikánus politikuson múlik, Texasban nem is fogják.
A texasi kormányzó nincs egyedül ezzel a szemlélettel, augusztus óta huszonkét amerikai állam tiltotta be vagy korlátozta a kritikus fajelmélet tanítását a közoktatási intézményekben. Iowa például megtiltotta a tanároknak, hogy foglalkozzanak a témával, mert az „hátrányos következményekkel járhat az egyénekre faji vagy nemi hovatartozás miatt.
Floridában azzal indokolták a teória betiltását, hogy azt hirdeti,
a rasszizmus nem csupán az előítéletesség terméke, a rasszizmus maga be van ágyazódva az amerikai társadalomba és jogi rendszerbe azzal a céllal, hogy fenntartsa a fehér emberek hatalmi fölényét.
(Borítókép: magyar deportáltak Auschwitz-Birkenauban 1944-ben. Fotó: Galerie Bilderwelt / Getty Images Hungary)