Európában a 2019-es számnak a négyötöde várható idén, az interkontinentális repülőutak száma azonban csak nagyon lassan térhet vissza a pandémia előtti szintre.
A globális ellátási láncok összeomlása mellett a légi közlekedés és a nemzetközi turizmus az egyik legnagyobb vesztese a pandémiának. A repülőgépek jobb esetben még mindig csak férőhelyeik felét tudják értékesíteni, a külföldi utasok száma pedig 75 százalékkal esett vissza 2020-ban. Nem valószínű, hogy a 2021-es adatok sokkal jobbak lesznek, de a 2022-es év már nem tűnik annyira drámainak ebből a szempontból.
A járványt megelőző évtizedekben, 1980-tól 2019-ig az utasforgalom drasztikusan nőtt.
Ezt a fapados légitársaságok megjelenése, a növekvő jólét és a több szabadidő alapozta meg.
A járvány elején a legtöbb előrejelzés még azt mutatta, hogy az utasforgalom 2023-ig, de inkább 2024-ig nem fogja elérni a 2019-es szintet. Ezt most is hasonlóan látják a szakértők. Jelenleg csupán három ország (Kolumbia, Costa Rica és Mexikó) nem alkalmaz semmilyen korlátozást a turistákkal szemben, míg 88 ország továbbra is teljesen zárva van az utazók előtt.
Ugyanakkor az oltottsági ráta növekedésével és a fertőzésszámok várható csökkenésével ezeket a szabályokat lazíthatják, ami lehetővé teszi az utazást és a turisták fogadását is. A világ népességének nagy része például nem utazhatott az Egyesült Államokba egészen a novemberi szabálymódosításokig.
A belföldi utazás a nagy államokban viszont egyre komolyabb méreteket ölt.
Az Egyesült államokban egyre közelebb kerül a pandémia előtti szinthez, míg Kínában már meg is haladta azt.
A regionális szinteken is hasonló a helyzet. Az IATA becslése szerint Európában például 2022-re az utasforgalom elérheti a járvány előtti szám négyötödét. Az interkontinentális utazások száma viszont csak nagyon lassan fog visszatérni a 2019-es szintre.
Mostanában a szabadidős foglalások teszik ki az utasforgalom nagy részét, az üzleti célú utazások pedig visszaszorultak.
Kutatások szerint az erre elkülönített költségvetések átlagosan 20-40 százalékkal lettek megvágva.
Sok találkozót és konferenciát tartanak továbbra is virtuálisan vagy legalábbis hibrid formában, ezzel is csökkentve a személyesen részt vevők számát.
Érdekesség, hogy 2021 első nyolc hónapjában 2,9 millió repülőutat tettek meg magángépeken, ami nemcsak a 2020-as, hanem a 2019-es számnál is nagyobb. A lakossági repülőutak ugyanakkor 40 százalékkal vannak elmaradva a járvány előttihez képest a WingX szerint.
(Borítókép: Utasok Auckland repülőterén Új-Zélandon 2020. február 5-én. Fotó: Michael Ng / Getty Images)