Miközben a szigetország az Európai Unióból való kilépés után papírmunkával bíbelődött, hatezer tonna hulladékot hagyott felhalmozódni.
A Földközi-tenger nyugati partján a félig megrágott almák, ételesdobozok és koszos pelenkák halmai januárban kezdtek felhalmozódni. A Gibraltárról szemetet szállító teherautók folyamatos konvojának köszönhetően a szemétkupac 6000 tonnára duzzadt – írja a Guardian.
„Ez egy szeméthegy volt” – mondta Antonio Muñoz, a Verdemar-Ecologistas en Acción ökológuscsoport tagja.
A szervezet az elsők között volt azok közt, amelyek megkongatták a vészharangot a Brexit egyik váratlan következménye miatt:
a több ezer tonna szemét miatt, amelyet nem tudtak hová tenni, mivel a terület a Brexit utáni papírmunkával foglalkozott.
A kis terület sokáig egy közeli hulladékválogató központba küldte a szemetet, de amikor a Brexit átmeneti időszaka véget ért, az a megállapodás is megszűnt.
A gibraltári és a londoni tisztviselők EU-n kívüli tagállamként a hulladék elszállításához szükséges nehézkes folyamatokkal és eljárásokkal birkóztak, miközben a sűrűn lakott, mindössze 4,2 négyzetkilométer területű gibraltári sziklán folyamatosan felhalmozódott a szemét.
Az Egyesült Királyságtól kapott új berendezéseket a szemét aprítására és tömörítésére használták, felszabadítva ezzel a helyet Gibraltár keleti oldalán, ahol eddig a szemetet tárolták.
A vészhelyzeti tervek között más lehetőségeket is felvázoltak a területen évente keletkező 30 ezer tonna hulladék számára: a terület hatalmas alagúthálózatában való tárolástól kezdve az Egyesült Királyságba szállításig.
Több mint két hónapig halmozódott a hulladék Gibraltáron, miután február végén Madrid aláírta a papírmunkát. A felhalmozódott szemét eltakarítása hetekbe telt, és az utolsó szemétdarabokat éppen akkor takarították el, amikor Gibraltárt egy heves vihar érte, amely 4 méternél magasabb hullámokat keltett.
Az ökológusok szerint ez egy utolsó pillanatban hozott döntés volt. „Ha akkor keletkezett volna ilyen erős vihar, amikor a szemét még ott volt, akkor most a Gibraltári-szorosban szétszórt műanyagról beszélnénk” – mondta Antonio Muñoz.
„A hatás jelentős lett volna. A madarak, cetek és tonhalak számára kulcsfontosságú átkelőhelyről beszélünk – mindez bekerült volna a táplálékláncba.”
A gibraltári kormány szerint a tárolóhelyen óvintézkedéseket tettek annak megakadályozására, hogy a szemét a tengerbe kerüljön. Egy dróthálót és egy nehéz függönyt emelnek fölé, amely képes elhárítani az erős szelet. Az alagutak használata – amelyekben a becslések szerint 10 tonna hulladékot tároltak – azt is lehetővé teszi, hogy a szél miatt ne kelljen aggódni.
A szemétkupacok felhalmozása akkor kezdődött, amikor Gibraltár és az EU között tárgyalások folytak a Brexit utáni kapcsolatról.
A brit tengerentúli terület – ahol a 2016-os Brexit-népszavazáson a szavazók 96 százaléka támogatta az EU-ban maradást – kimaradt az Egyesült Királyság és az EU között 2020 szentestéjén megkötött kereskedelmi megállapodásból.
Ehelyett több hónapig tartó párhuzamos tárgyalások tárgyát képezte, amelyek a Spanyolországgal közös határon való szabad mozgás megőrzésére összpontosítottak, miközben a London és Madrid közötti évszázados szuverenitási vitát is elhárították.
Azt remélték, hogy a tárgyalások 2021 közepén lezárulnak, ezért a spanyol külügyminiszter nemrégiben a tárgyalások felgyorsítására szólított fel. „A Gibraltárról szóló tárgyalásokat fel kell gyorsítani, hogy hamarosan kölcsönösen előnyös megállapodás születhessen” – jelentette ki José Manuel Albares a Twitteren a brit külügyminiszterrel a közelmúltbeli NATO-csúcstalálkozó alkalmával folytatott megbeszélése után. Liz Truss azt mondta, kormánya „eltökélt a tárgyalások előmozdításában”.
Gibraltárban gondosan figyelik a határidőket. A hulladékkal kapcsolatos engedélyek esetében szokásos módon Madridnak a hulladék szállítására vonatkozó engedélye egy éven belül lejár. „Az engedély rövid távú, és a következő 12 hónap előtt meg kell újítani” – áll a gibraltári kormány közleményében.
Addig is a terület hulladéktárolójában a hulladék aprítására és tömörítésére szolgáló vészhelyzeti berendezéseket a helyükön tartják. „Arra az esetre vannak ott, ha újra használni kellene” – mondta Warr. „Remélhetőleg nem lesz rá szükség.”