Sebességkorlátozás bevezetését sürgetik Németországban az olajimporttól való függőség csökkentése érdekében.
A sebességmérés rémétől rettegés nélküli száguldás az elmúlt évtizedekben a német nemzeti öntudat részévé vált, ám most kopogtat a Tempolimit – írja a Magyar Nemzet.
Pedig az autóipar képes előállítani olyan járműveket, amelyek kihasználják ezeket a lehetőségeket, sőt a német személyautópark meghökkentően nagy részét, rengeteg családi autót szereltek 200 lóerőnél erősebb motorral.
Mindezeket érdemes tudni, hogy megértsük, miért lett központi kérdés a legutóbbi német szövetségi választások kampányában a Tempolimit témája, és miért került elő ismét, amikor
Európa energiaellátása forog kockán.
Az autópályákon bevezetendő általános sebességkorlátozás ugyanis csökkenthetné a németországi üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal a nyersolaj és az olajtermékek importjának szükségességét is. Ez pedig segíthetne az orosz energiaellátás-függőség csökkentésében – olvasható a tagesschau.de portálon.
Németországban évente 2,1 milliárd liter fosszilis üzemanyagot lehetne megtakarítani, ha az autópályákon 100-as, a lakott területeken kívül 80-as sebességkorlátozás lenne érvényben, és a sebességkorlátozás összességében öt-hét százalékkal csökkenthetné az orosz olajimportot – becsülte Claudia Kemfert, a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) energiaügyi közgazdásza. A szervezet szerint
ezzel a modellel még 3,7 milliárd liter benzin és gázolaj maradna a tankerek gyomrában.
A sebességkorlátozás bevezetését a Bundestagban eddig főként a szabad demokraták (FDP) akadályozták. Ez nem csoda, hiszen a párt elnöke, Christian Lindner ismert a sportautók iránti rajongásáról, és köztudott, hogy garázsában kétszáz kilométeres sebesség fölötti utazásra képes autók parkolnak.
De úgy tűnik, változóban a hangulat: a német autópályák sebességkorlátozásáról szóló vita ismét a figyelem középpontjába került.
(Borítókép: Forgalom az A81-es autópályán, Baden-Württembergnél 2022. május 3-án. Fotó: Silas Stein / Picture Alliance / Getty Images)