Az Európai Parlament tagjai plenáris ülésen szavaztak a Fit for 55 klímavédelmi csomagról, amelynek célja az EU károsanyag-kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentése 2030-ig.
Elfogadták, hogy 2035-től az EU-ban csak olyan új autót lehessen vásárolni, ami elektromos hajtású. A csomag egyik leglényegesebb eleme, a károsanyag-kibocsátás kereskedelmének reformja azonban nem ment át a szavazáson, sem a baloldali és a zöld képviselők, sem pedig a radikális jobboldaliak nem támogatták.
A plenáris ülésen szerdán a képviselők 339 igen szavazattal, 249 nem ellenében és 24 tartózkodás mellett elfogadták az új személygépkocsik és kisteherautók széndioxid-kibocsátási normáinak felülvizsgálatára vonatkozó szabályjavaslatot.
Az elfogadott szöveggel támogatták a Bizottság javaslatát, amely 2035-re kívánja elérni a nulla kibocsátású közúti mobilitást. A 2030-ra kitűzött köztes kibocsátáscsökkentési célértékek a személygépkocsik esetében 55 százalékban, a kisteherautók esetében pedig 50 százalékban lennének meghatározva – olvasható az Európai Parlament honlapján.
„Ezekkel a normákkal egyértelműséget teremtünk az autóipar számára, egyben ösztönözhetjük az innovációt és a beruházásokat is az autógyártók számára. Emellett a fogyasztók számára olcsóbbá válik a zéró kibocsátású autók vásárlása és vezetése” – mondta Jan Huitema, a holland Szabad Demokrata Néppárt képviselője, a javaslat felterjesztője.
Örülök, hogy az Európai Parlament támogatta a 2030-ra vonatkozó célkitűzések ambiciózus felülvizsgálatát és a 2035-re vonatkozó 100 százalékos célt, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy 2050-re elérjük a klímasemlegességet
– tette hozzá.
Az európai parlamenti képviselők most már készen állnak arra, hogy megkezdjék a tárgyalásokat az uniós tagállamokkal. 2021 nyarán a Bizottság a Fit for 55 csomag részeként jogalkotási javaslatot terjesztett elő az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára vonatkozóan.
A csomag elemei közül viszont nem fogadták el a képviselők
Mivel a képviselők nem jutottak megegyezésre ezekről a javaslatokról, azok visszakerülnek az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága elé.
A légi közlekedésben használt üzemanyagok, a károsanyag-kibocsátás, a belsőégésű motorok kivezetése és az elektromosautó-gyártás, illetve az erdősítés és környezetbarát mezőgazdaság kérdésében azonban megegyezés született.
A Fidesz sajtóközleményében üdvözölték, hogy a parlament nem szavazta meg a károsanyag-kibocsátási kvóták reformját. Tóth Edina kormánypárti EP-képviselő pedig az alábbit írta közösségi oldalán ezzel kapcsolatban:
A szavazás eredménye világosan mutatja, hogy a klímacsomag több sebből vérzik, s nem sikerült sem politikai, sem társadalmi támogatottságot a javaslat mellé állítani. Sajnálatos Brüsszel újabb átgondolatlan és felelőtlen, a józan észnek ellentmondó klímapolitikai intézkedési terve a polgárokra, családokra terhelte volna a zöldítés árát, ez pedig elfogadhatatlan lett volna számunkra.
Fontos tudni, hogy a Fit for 55 most meg nem szavazott javaslatait nem véglegesen vetette el az Európai Parlament, azok visszakerülnek a környezetvédelmi bizottsághoz. Nekik egy olyan javaslat összetételén kell majd dolgozniuk, ami majd többséget kaphat egy későbbi szavazáson az EP-ben.