Levegőbe emelkedett az első, eddig több mint félezer példányban eladott A321XLR, amely akár kilencórás út megtételére is alkalmas.
Az Airbus új generációs, keskeny törzsű típusának megnövelt hatótávú változata, az A321XLR június 15-én végrehajtotta első felszállását. Az európai gyártó hamburgi üzeméből repítette a levegőbe a CFM LEAP hajóművekkel felszerelt példányt.
Az A321XLR méretében ugyanakkora, mint az A321neo, csak nagyobb a hatótávolsága. Az előbbi 8700 kilométert képes megtenni megnövelt felszálló tömegének és a kiegészítő üzemanyagtartálynak köszönhetően, míg az utóbbi csupán 7400-at. Emellett a futóművei is és a fékrendszere is meg lett erősítve – számolt be az Airportal.hu.
Így akár kilencórás utak megtételére is alkalmas lesz leszállás nélkül 180-220 utassal.
Az Airbus tervei szerint 2023-ban szerezné meg a forgalomba állításhoz szükséges tanúsítványt, de ez csúszhat, mivel a gyártó nem tudott pontos céldátumot megadni. Ennek oka, hogy a szárny mögötti részen lévő üzemanyagtartályt illetően még jelentős módosításokat írhat elő az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség.
Az új típusból egyébként a Wizz Air is rendelt, így a magyar gyökerű fapados légitársaság belép a hosszú távú diszkontjáratok piacára, és akár transzatlanti járatokra is lehet majd számítani. A tervek szerint 2027-re már 47 új A321XLR repül majd a cég flottájában.