Egy francia képviselő szerint részben a brexit okolható a hosszú várakozásért. Múlt hétvégén előfordult, hogy Dovernél 21 órát is várakozni kényszerültek azok, akik Franciaországba indultak.
Múlt hétvégén mérföldes, tömött sorokban várakoztak a brit autósok, hogy bejussanak a szigetországot Európával összekötő Csalagútba.
Sokan a kocsiban töltötték az éjszakát, mire eljutottak az útlevél-ellenőrzésig – jelentette a BBC.
Azóta a forgalom némileg csillapodott. A kompot üzemeltető cég szerint harminc percre rövidült a várakozás.
A dugó kialakulásában nem kis szerepet játszott az úgynevezett Brock-művelet, amelyben az Európába induló kamionok hosszú sora az autópályán kényszerült leállásra, emiatt a személyautók forgalmát át kellett terelni a kisebb áteresztő képességű mellékutakra.
A Kent megye vészhelyzetét koordináló testület ételt és italt küldött a Folkestone környékén hosszú sorokban rekedt embereknek.
Andrew Dyer-Smith és családja, aki Franciaországba utazott nyári vakációjára, 21 órát töltött a dugóban.
Tegnap reggel 9 órakor érkeztünk Folkestone-ba, hogy 10:30-kor vonatra szálljunk. Az eltelt több mint 21 órában azonban csak araszoltunk – panaszolta.
A hátsó ülésen ülő gyermekeknek a viszontagságok ellenére sikerült egy kicsit aludniuk, míg Andrew és a felesége felváltva ült a volán mögé egy rövid pihenő reményében.
Az élőben nyilatkozó család éljenzésben tört ki, amikor végre felszállhattak a vonatra.
„Az ellenőrzésünk alá tartozó szakasz” a bejelentkezéstől az indulásig működik – ezt állítja az Eurotunnel szóvivője.
„Az idevezető utak azonban kívül esnek a hatáskörünkön” – mondta John Keefe, aki szerint felelősségük csak az alagút szolgáltatásaira terjed ki. Hozzátette: az utasoknak 30–120 perccel a szerelvények indulása előtt kell megjelenniük a biztos felszálláshoz.
Egy csalódott utas ezzel szemben azt mondta, hogy négy órát várt, amíg fel tudott szállni a vonatra, ráadásul 15 óra alatt sikerült megtennie az utolsó öt mérföldet (nyolc kilométert), hogy odaérjen az állomásra.
„Otthagytak minket az úton: időseket, fogyatékkal élőket, családokat, gyerekeket” – ecsetelte a körülményeket.
A gyerekek pizsamába bújtak az út szélén, és ott mostak fogat, ahol mindenki más a dolgát volt kénytelen végezni.
A terminálba érkezők kivétel nélkül az Eurotunnel utasai voltak. „Rosszabbul bántak velünk, mint a marhákkal” – mondta.
A doveri tumultus a francia és brit tisztviselők szócsatáját váltotta ki.
Az Egyesült Királyság uniós kilépésével magyarázta a közlekedési káoszt Calais konzervatív képviselője.
Ez „a brexit utóhatása” – állította Pierre-Henri Dumont, aki szerint a kilépés miatt több ellenőrzésre van szükség. A képviselő szerint a doveri kikötő túl kicsi, hogy elbírja a tömeget.
A toryk vezetői posztjára pályázó Liz Truss azonban a késésekért a határon dolgozó francia személyzet hiányát okolta. A külügyminiszter szerint a késések és a sorban állás elfogadhatatlan, és felszólította Franciaországot, hogy lépjen a teljesen elkerülhető késések ellen.
A nyári tanítási szünet mindenesetre kifogott a doveri határátkelőn, amely kénytelen volt veszélyhelyzetet hirdetni.
„Az autósoknak továbbra is fennakadásokra és késésekre kell számítaniuk” Dover és Folkestone környékén – közölte a brit autóklub egyik vezetője.
Az Egyesült Királyság kormánya szerint a francia hatóságok nem biztosítottak elegendő határőrt, a francia közlekedési miniszter azonban azzal utasította vissza a vádakat, hogy a brexit fokozott ellenőrzésre késztette a szolgálatot.
(Borítókép: Torlódás Folkestone környékén 2022. július 23-án. Fotó: Gareth Fuller / PA Images / Getty Images)