Ezen a nyáron sokan megtapasztalták, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy belépnek egy repülőtérre, semmi sem biztos. A járatkésések tekintetében élen áll Európa, míg a törlések szempontjából észak-amerikai és kínai repterek a világelsők.
A koronavírus-járvány utáni első, korlátozások nélküli nyáron a légitársaságok és a repülőterek a világ szinte minden pontján, elsősorban Nyugat-Európában és Észak-Amerikában kerültek megnövekedett nyomás alá. A nyári időjárás viszontagságai és a munkaerőhiány pedig együttesen tömeges késésekben és járattörlésekben mutatkozik meg.
A Toronto-Pearson nemzetközi repülőtéren május 26. és július 19. között a járatok több mint fele késett. A csomóponton egészen pontosan a repülők 52,5 százaléka késett, ami a világon a negyedik legmagasabb arány, míg 6,5 százalékukat törölték.
A kanadai repülőtér mellett azonban többségben vannak az európaiak, ahol a legtöbb késést és járattörlést produkálták, köztük olyan városok, mint Frankfurt, Párizs, Amszterdam és London. A London-Heathrow repülőtér nemrég arra kényszerült, hogy a jegyeladások leállítására kérje a légitársaságokat.
Járatkésések (május 26.–július 19.) | Arány |
Torontó-Pearson nemzetközi repülőtér (Kanada) | 52,5% |
Frankfurti repülőtér (Németország) | 45,4% |
Párizs-Charles de Gaulle repülőtér (Franciaország) | 43,2% |
Amszterdam-Schiphol repülőtér (Hollandia) | 41,5% |
London-Gatwick repülőtér (Egyesült Királyság) | 41,1% |
London-Heathrow repülőtér (Egyesült Királyság) | 40,5% |
Müncheni repülőtér (Németország) | 40,4% |
Athéni nemzetközi repülőtér (Görögország) | 37,9% |
Sydney-Kingsford Smith repülőtér (Ausztrália) | 34,2% |
Orlandói nemzetközi repülőtér (Egyesült Államok) | 33,4% |
A kínai Kuangtung tartományban található sencseni nemzetközi repülőtér a világ első számú repülőtere a nyáron a törlések tekintetében: a FlightAware adatai szerint a járatok közel 8 százalékát törölték. A kantoni nemzetközi repülőtér és a csungkingi nemzetközi repülőtér is az első tíz között van ezen a listán.
Az érvényben lévő korlátozások és a hirtelen lezárások nagymértékben visszafogták az utazást Kínában, ahol a szigorú járványpolitika a pandémia kezdete óta nem nyitott a nemzetközi utazások előtt. A kulturális és turisztikai minisztérium szerint május elején a belföldi utazások harmadával csökkentek az előző év azonos időszakához képest.
Míg Európa uralta a késések szerinti rangsort világszinten, addig csak egy európai repülőtér szerepel a május 26. és július 19. közötti járattörlések szerinti tízes listáján.
Járattörlések (május 26.–július 19.) | Arány |
Shenzhen-Bao'an nemzetközi repülőtér (Kína) | 7,9% |
Newark-Liberty nemzetközi repülőtér (Egyesült Államok) | 7,4% |
LaGuardia repülőtér (Egyesült Államok) | 7% |
Toronto-Pearson nemzetközi repülőtér (Kanada) | 6,5% |
Soekarno-Hatta nemzetközi repülőtér (Indonézia) | 6,2% |
Sydney-Kingsford Smith repülőtér (Ausztrália) | 5,9% |
Guangzhou-Baiyun nemzetközi repülőtér (Kína) | 5,2% |
Ronald Reagan washingtoni nemzeti repülőtér (Egyesült Államok) | 5% |
Chongqing-Jiangbei nemzetközi repülőtér (Kína) | 4,6% |
Amszterdam-Schiphol repülőtér (Hollandia) | 3,9% |
(via CNN)
(Borítókép: Az athéni nemzetközi repülőtér terminálja Görögországban 2020. október 11-én. Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto via Getty Images)