Számos veszélyes repülőtér van világszerte, amelyekből a CNN összeállított egy tízes listát. Mutatjuk.
Bejárta az egész internetet egy felvétel, a Wizz Air egyik gépe látható rajta, amint a szokásosnál alacsonyabban – szinte súrolva az emberek fejét – száll le a görögországi Szkíathosz szigetén. Az eset ugyan meghökkentő, de nem példátlan, a CNN pedig össze is állított egy tízes listát a világ legveszélyesebb, legrémisztőbb reptereiről.
Azok, akik Madeirára mennek nyaralni, valószínűleg tisztában vannak vele, hogy a sziget a pilótát próbáló leszállásokról (is) hírhedt. A repülőtér közelsége a magaslatokhoz turbulenciát és szélnyírást okoz a landoláskor, továbbá az sem segíti a pilóták helyzetét, hogy a kifutópálya mindkét oldala a sziklák szélénél ér véget – szerencsére alacsonyan, ami alatt egy út húzódik. A repülésmániások annyira szeretik Madeirát, hogy a repülőtér egy külön emelvényt is épített a kifutópálya mellé.
Ha azt mondjuk, hogy ez a világ 23. legmagasabb repülőtere, gyaníthatóan senki nem esik hanyatt, de ha hozzátesszük, hogy 10 682 láb magasan van a tengerszint felett, akkor már mindjárt más a helyzet. A hegyek által körülvett, rövid kifutópályával rendelkező repülőtér délutánonként erős széllel küzd, ami azt jelenti, hogy a repülések csak délelőttre korlátozódnak. Széles törzsű és nehéz repülőgépek nem engedélyezettek, és minden itt leszálló pilóta speciális képzésben részesül.
Nem kell fanatikusnak lenni ahhoz, hogy valaki a Szent Márton-szigeten landoló repülőket nézegessen szabadidejében, hiszen a közösségi média tele van az itt landoló repülőgépekről készült felvételekkel. Ez annak köszönhető, hogy a kifutópálya egyenesen a tengerpartra néz, így a gépek az éppen napozó és úszkáló emberek feje felett szállnak le. Bár elsőre igencsak látványosnak és szórakoztatónak tűnik, természetesen nem veszélytelen mutatvány – 2017-ben egy nő meghalt, miután az egyik repülőgép hajtóműve felrobbant. A fedélzeten ülők számára a felszállás valamivel ijesztőbb, mint a leszállás, mivel egyenesen a repülőtér mögött magasodó hegy felé tartanak.
A 7364 láb magasan a tengerszint fölé magasodó Paro Bhután egyetlen nemzetközi repülőtere, mégis csak kevés pilótának adnak engedélyt a leszállásra, annyira trükkös a megközelítés. A leszállás csak jó látási viszonyok között engedélyezett, mivel nincs radar, így a repülőgépeknek kézi megközelítést kell alkalmazniuk. Emellett dombok között és házak fölött kell kanyarogniuk, mielőtt a kifutópályához érnének.
Manapság szokatlan érzés közvetlenül egy főváros fölött repülni leszállás előtt, de Londonba ereszkedve megkerülheti a város felhőkarcolóit, a Canary Wharfot, és olyan meredek szögben szállhat le, hogy az embernek olyan érzése támad, mintha helikopteren ülne. A felszállás is hasonlóan élénkítő hatással bír.
2021 júniusában, amikor a Frontier Airlines egyik repülőgépe lecsúszott a kifutópályáról a washingtoni Ronald Reagan repülőtéren, az egyik utas egy kicsikét ijesztőnek titulálta a történteket. A repülőgépek éles kanyarodása a Potomac folyó közelében, valamint a városszerte felbukkanó repülési tilalmi zónák trükkössé teszik a pilóták számára a leszállást.
A hegyek ölelésében fekvő Tirol fővárosa a síelők közkedvelt célpontja, és nem utolsósorban a kilátás is pazar a repülőből nézve, a pilóták számára pedig remek kihívást jelent itt leszállni. A repülőgépeknek egy közel 8000 láb magas csúcs fölött kell átbukniuk, meg kell küzdeniük a hegyek felől fújó széllökésekkel, és a szél irányától függően még az is előfordulhat, hogy élesen meg kell dőlniük, hogy a völgyben való leszálláshoz megfelelő pozícióba manőverezhessenek.
A Sao Pauló-i repülőtéren korábban olyan súlyos vízelvezetési problémák voltak, hogy 2007-ben halálos balesetet okozott. Ezt követően a kifutópályát újraaszfaltozták, hogy kijavítsák a problémát, de a leszállás még mindig elég szűkösnek tűnhet. Alig néhány mérföldre a belvárostól – ami Sao Paulóban még mindig csak a város közepét jelenti – az 1930-as években debütált egyetlen kifutópályát városias övezet veszi körül, ami azt jelenti, hogy az utolsó pillanatig lakóházak és háztetők felett kell repülni.
Hegyek, szélnyírás és egy rövid kifutópálya – Luklában minden megvan. A Nepál hegyeiben található Everest kapujának, gyakran a világ legveszélyesebb repülőterének nevezik, a kifutópálya egy hegyek közötti sziklaoldalon fekszik – mindössze 1729 láb magasan –, és a végén egyenesen egy szakadékba zuhan. Nincs lehetőség kitérőre sem – ha egy repülőgép végső süllyedésben van, le kell szállnia. Ennek ellenére a hegyek látványa hihetetlen a lefelé vezető úton.
Valószínűleg rázós lesz a landolás Szent Ilonában, ugyanis a szélnyírás és a sziklás repülőtér párosulása azt jelenti, hogy a repülőgépek a leszálláshoz érve alaposan megrázkódnak. A Longwood-síkság, ahova Napóleont száműzték, elképesztő látványt nyújt. Az eredetileg csak kisgépek számára tervezett kifutópályát meghosszabbították, hogy egy 757-es is elférjen rajta.
(Borítókép: Repülőgép a Szent Márton-szigeten. Fotó: GHI/Education Images/Universal Images Group/Getty Images)