2019 óta több mint 5000 teljesen üres utasszállító járat repült a brit repülőterekre vagy repülőterekről.
További 35 000 kereskedelmi járat közlekedett szinte üresen 2019 óta, az ülőhelyek kevesebb mint 10 százalékát töltötték meg – derül ki a Polgári Légi Közlekedési Hatóság (CAA) adatainak elemzéséből. Ez összesen mintegy 40 000 „szellemjáratot” jelent a The Guardian értesülései szerint.
Az egyik negyedévben 62 üres gép indult a lutoni repülőtérről Lengyelországba, míg egy másik negyedévben a Heathrow repülőtérről 663 szinte üres járat indult az Egyesült Államokba és vissza. Mindkét negyedév a koronavírus-járvány idején volt.
A légi közlekedés óránként több szén-dioxid-kibocsátást eredményez, mint bármely más fogyasztói tevékenység, és a gyakran utazók kisebbsége uralja, ami miatt az éghajlatvédelmi kampányok középpontjába került. „Sokkolónak” nevezték a szellemjáratokat, és azt mondták, hogy a repülőgép-üzemanyagra adót kell kivetni. Az Egyesült Királyság kormánya a szellemjáratokat „környezetkárosítónak” minősíti.
Az üresen indított repülőgépek mögötti okokat csak a légitársaságok ismerik, de nem tesznek közzé olyan adatokat, amelyek magyarázatot adnának a gyakorlatra. Az új adatok az eddigi legteljesebb képet adják a brit szellemjáratok számáról, mivel a korábbi adatok csak a nemzetközi indulásokat tartalmazták. Most már a nemzetközi és az Egyesült Királyságon belüli járatokat is tartalmazzák. A CAA mostantól negyedévente fogja közzétenni ezeket az adatokat.
Az adatok közzététele egy lépés a helyes irányba, de nagyobb átláthatóságra van szükségünk ahhoz, hogy megértsük, miért folytatódnak ezek a nem hatékony, környezetszennyező gyakorlatok, és hogy a fő bűnösöket, a légitársaságokat felelősségre lehessen vonni
– mondta Tim Johnson az Aviation Environment Federationtől. Hozzátette, tekintettel az éghajlati vészhelyzetre, eléggé megdöbbentő a felfedezés, hogy oly sok, szinte üres repülőgép fosszilis tüzelőanyagokat éget és növeli a légkörben felhalmozódó szén-dioxidot.
A közlekedési minisztérium szóvivője elmondta, hogy a CAA-val együttműködve nyomon fogja követni a repülőgépek kihasználtságát, és nagyobb átláthatóságra törekszik a szellemjáratok kérdésében.
Az adatok szerint 2019 óta havonta átlagosan 130 teljesen üres járat közlekedik. Az üres járatok száma a világjárvány miatti utazási korlátozások előtt, alatt és után is hasonló szinten maradt, a második legmagasabb szint 2022 második negyedévében volt.
(Borítókép: Robert Nickelsberg/Getty Images)