A svájci szövetségi legfelsőbb bíróság – a helyi Lindt csokoládégyár követelésére – évekig tartó eljárás után arra kötelezte a Lidl kereskedelmi láncot, hogy „semmisítse meg” húsvéti csokinyuszikészletét.
Az idei húsvét már elmúlt, a következő még messze van, a raktári tartalék egyszóval kiürült, így aligha hajtható végre az ítélet. Az viszont kétségtelen, hogy a svájci bíróság a két nyuszi egyikét végérvényesen kiirtotta az országból.
Mindkettőt aranyfóliába csomagolták, az egyik azonban a német Lidl diszkontáruház márkajelzését, a másik pedig a tiszteletre méltó hazai Lindt & Sprüngli csokoládégyár Lindt nevét viseli.
A jogi csatározás után a törvényszék a Lindt mellé állt. Megállapította, hogy a Lidl termékei összetéveszthetők a Lindt csokinyuszikkal – amelyek a svájci jog szerint védettek.
Következésképpen a bíróság úgy döntött, hogy a Lidl nem forgalmazhatja tovább a húsvéti csokinyuszikat Svájcban, ráadásul „meg kell semmisítenie” a még raktáron lévő készletet.
Az ítélet a patinás Lindt győzelmét hirdette ki, a közlemény szerint azonban a vesztes Lidlnek csak a készterméket kell felszámolnia. Maga az alapanyag, a csokoládé újrahasznosítható.
Egyetlen nyuszit sem kell kidobnia – így reagált a Lidl közleményében. „A szóban forgó csokinyuszi szezonális termék, ezért jelenleg nincs olyan készletünk Svájcban, amelyet meg kellene semmisíteni” – tudatta a cégcsoport.
After a yearslong legal battle, Switzerland's Supreme Court found that Lidl's chocolate bunnies could be confused with Lindt's. The court said Lidl can no longer sell its bunnies in Switzerland and “must destroy” the chocolate bunnies it has in stock. https://t.co/fe26yxLK8y
— The New York Times (@nytimes) October 1, 2022
Hogy a per győztese, a Lindt esetleg jogosult-e kártérítésre, arról egy alacsonyabb szintű bíróság fog dönteni, amelyre a legfelsőbb bíróság ruházta át az ügy folytatását – idézte a The New York Times a Lidl ügyvédjét.
„Lényegében úgy tűnik, mintha a svájci szövetségi legfelsőbb bíróság jogi érvelésében eredményorientált megközelítést alkalmazott volna, és megpróbálta volna megvédeni a Lindt húsvéti nyusziját, holott ez a korábbi ítélkezési gyakorlattól jelentősen eltért” – reagált Christoph Gasser, aki szerint megbékélnek a döntéssel, amely „rossz szolgálatot tett a svájci szellemi tulajdonjognak”.
A Lindt természetesen üdvözölte a döntést arra hivatkozva, hogy ez megvédi a hetven éve, 1952 óta gyártott „arany nyuszit”.
„A szövetségi bíróság döntése nagy jelentőséggel bír […] a svájci piacon […] és valószínűleg precedensként fog szolgálni más eljárásokban is” – áll a Lindt közleményében.
A céget a csokoládéipar 360 kilós gorillájának nevezte a belga Godiva csokigyár korábbi jogtanácsosa. Jonathan Drucker szerint nem meglepő, hogy a Lindt erőteljesen védi termékét.
A Lindt nagyon-nagyon agresszívan próbálja megakadályozni, hogy más versenytársak megsértsék terméküket. Különös figyelmet fordítanak a húsvéti nyuszikra, amelyek védelmét vasszigorral őrzi
– mondta Drucker.
A Lindt a csokinyuszit „az egyik leghíresebb termékének” és „ikonikus húsvéti kelléknek” nevezi. „Ma már évente több mint 160 millió Lindt Gold Bunny ugrál világszerte” – írja a cég a honlapján.
Ha az évente eladott összes Lindt csokinyuszit felsorakoztatnák, akkor azok a cég kilchbergi központjától a kaliforniai San Diegóig nyúlnának – tették hozzá magyarázatképpen.
A nyuszik csatája egyébként öt éve, 2017-ben kezdődött, amikor a Lindt először kérte bíróságtól: hogy akadályozzák meg, hogy a Lidl aranyfóliába (vagy bármilyen más színű fóliába) csomagolt nyuszit forgalmazzon.
A Lidl-nyuszi és a Lindt-nyuszi egyaránt a négy mancsán guggol. A fotók szerint a pofa- és mancsjegyei azonban eltérnek. A Lindt-nyuszi vörös szalagot és csengőt is visel, míg a Lidl-nyuszi sárga vagy zöld szalagot visel, szintén csengővel.
Annak megállapítása során, hogy a Lidl csokinyuszija megsértette-e a Lindt védjegyjogait, a legfelsőbb bíróság abból indult ki, hogy formák a védjegyjog alapján védettek-e. Ilyen eset forog fenn, amikor a márkák meghonosodtak a piacon – áll a bíróság közleményében.
A Lindt által benyújtott közvélemény-kutatások eredményei alapján a bíróság megállapította, hogy a Lindt-nyuszik jól ismertek Svájcban, és ezért a piacon meghonosodtak. Ráadásul a bíróság szerint a két termék a különbségek ellenére is összetéveszthető, ezért ítéletében kötelezte a Lidlt egy nem létező készlet felszámolására.
(Borítókép: Aranyba csomagolt Lindt húsvéti csokoládényuszik. Fotó: Arnd Wiegmann/File Photo/Reuters)