A Párizsi Divathét pixeles ruhái fityiszt mutattak a jeles márkák körében egyre népszerűbb, de még mindig rügyező metaverzumnak. A digitális divat a való világnak is görbe tükröt állít.
A Loewe modelljei egy hatalmas, a fehéres padló alól előbukkanó, stilizált flamingóvirág körül sétáltak. Összességében a bemutató nagyjából olyan volt, mint amilyet a divat egyik legjelentősebb eseményétől elvárható – iparági vezetők, hírességek és influenszerek társaságában.
Az áttetsző blúzok és textúrázott cipők között volt néhány mélyen elgondolkodtató: kapucnis pulóverek, pólók és nadrágok, amelyeknek a peremei és árnyékai elmosódtak.
Mintha a ruhák épp séta közben hibásodtak volna meg.
Egyes darabok – úgy tűnt – egyenesen a Minecraftból származnak. Egy másodpercbe telik, mire az agy alkalmazkodik a látottakhoz, kivált a tucatnyi normálisnak tűnő együttes mellett – jelentette a helyszínről a Verge.
A trompe l'oeil-effektus, a szemfényvesztés nem újdonság a divatban. A tervezők már régóta játszanak optikai csalódásokkal a ruhadarabokon.
A digitális ruhadarabok fizikai megjelenítése azért terjed, mert a divatházak egyre inkább keresik a helyüket a metaverzumban, ahol új és megfoghatatlan termékekkel csábítják a fogyasztókat.
A csillogó divatmárkák: a Gucci, a Balenciaga, a Prada és még sokan mások már megjelentek a metaverzumban. A Robloxban például a játékosok beléphetnek a Gucci Town virtuális felületére, ahol Gucci ruhákat vásárolhatnak avatárjuknak.
A Fortnite partnere a Balenciaga, amely limitált kiadású skineket készít, de valós Fortnite-pólókat és baseball-sapkákat is forgalmaz.
A Meta avatárboltjában eközben a Prada, a Balenciaga és a Thom Browne divatmárkák digitális ruhái kaphatók, amelyeket azok is „viselhetik”, akik a „valódit” nem engedhetik meg maguknak.
A virtuális termék azonban nem törvényszerűen olcsóbb: egy Gucci táska a Robloxban drágábban kelt el, mint az igazi, egészen pontosan 4115 dollárért, csaknem 1,8 millió forintért.
A Loewe új kollekciója a valódi és a hamis, a tényleges és a megálmodott határait pedzegeti. Még a női blúzokon és felsőkön újra felbukkanó flamingóvirágok is valószínűtlennek tűnnek – mintha valaki photoshopolta volna őket.
Egyelőre mindenki arra kíváncsi, milyen technikával keltették életre a ruhadarabokat.
Más utat választott a Coperni, amely a helyszínen mutatta be az alkotás megteremtését.
A felkapott Bella Hadid gyakorlatilag csaknem teljesen meztelenül, csupán alsóneműben sétált végig a kifutón.
A modellt előtte, magán a színpadon egy csapat művész vette körül, akik áttetsző folyadékkal fújták le a testét. A végeredmény egy lenge ruha lett.
A technológiát a Fabrican dolgozta ki. A cég által kifejlesztett folyadék pamutot és más szintetikus szálakat tartalmaz. Az oldat ráadásul eltávolítható, majd – hasonló módon – újra felhasználható.
(Borítókép: Bella Hadid a Párizsi Divathéten 2022. szeptember 30-án. Fotó: JULIEN DE ROSA / AFP)