Index Vakbarát Hírportál

16 éves halász fejtette meg a második világháború egyik nagy rejtélyét

2022. október 13., csütörtök 16:02

Alex Wightman találta meg annak a repülőnek a roncsait, amely egyike volt azon gépeknek, amelyek Kelet-Anglia felett tűntek el 1944-ben. Azt feltételezték, hogy a vadászgépek véletlenül összeütköztek a levegőben, ám most további részletek derültek ki.

A tinédzser halász, Alex Wightman egy 78 éves rejtélyt segített megoldani három amerikai pilóta sorsával kapcsolatban, akiknek vadászrepülőgépükkel együtt veszett nyomuk az Északi-tenger felett még a második világháborúban. A fiatal fiú éppen nyelvhalat akart fogni, amikor hálójával egy repülőgép pilótafülkéjének, illetve a műszerfalnak egy részét fogta ki. A történészek úgy vélik, hogy a roncsok a három P–47 Thunderbolt (azaz Villámcsapás) típusú repülőhöz tartoznak, amelyek 1944-ben tűntek el Kelet-Anglia partjai felett – írja a Daily Mail.

Akkoriban azt feltételezték, mivel szoros alakzatban haladtak, összeütköztek, és a tengerbe zuhantak, azonban nem voltak szemtanúk, akik pontosan meghatározták volna, hol zuhantak le. Ahogy soha nem is kerültek elő roncsok vagy holttestek, így a pilóták – Donald Funcheon, Claude Mussey és Dale Stream – eltűntként szerepeltek.

A 16 éves Alex Wightman, akinek az egész családja halászattal foglalkozik, Jeffery Melton kapitánnyal hajózott ki, amikor az egyik eltűnt repülő maradványaira bukkantak a suffolki Dunwich környékén még egy hónappal ezelőtt. A fiatal halász elmondása szerint elképedt, amikor meglátta, mi van a hálóban. Bár sejtette, hogy valamilyen nehéz tárgy lehet, azt nem tudták megállapítani, pontosan mi. 

A tengernek ez a része körülbelül 19 méter mély. Kíváncsi vagyok, mi más lehet még odalent, mivel ez volt a második világháborús repülőgépek egyik fő repülési útvonala

– fejtette ki, illetve azt is megjegyezte: a szonár alapján azt is észrevették, hogy még több roncs lehet a vízfelszín alatt. 

Mint Wightman megemlítette, még az üzemanyag szagát is érezte, amikor a fémroncsot kihúzták és letakarították a fedélzeten. Elmondása szerint az első gondolatuk az volt, hogy történészekkel veszik fel a kapcsolatot, a maradványokat pedig egy múzeumnak akarták átadni. A fiatal fiú

képeket is megosztott Facebook-oldalán, amelyek felkeltették Bob Collis és John Soanes történész figyelmét. A szakemberek a fotók alapján ugyanis már meg tudták határozni, hogy a roncsok egy P–47 Thunderbolt pilótafülkéjéből származnak. Ezt követően felvették a kapcsolatot a halesworth-i múzeummal, amely azon egykori légi bázis helyén található, ahová a gépek tartoztak 1943 júliusa és 1944 áprilisa között. Végül ebbe az intézménybe kerültek a roncsok. 

Berlin bombázásánál segédkeztek

Ahogy arról Richard Pymar, a múzeum titkára és alapítója beszámolt, a maradványokat azon a helyen találták meg, ahol a gépek összeütköztek. Mint mondta, biztos abban, hogy a megtalált roncsok azon három repülőgép egyikéhez tartoznak, amelyeket akkor az amerikai légierő alkalmazott. A küldetésük az volt, hogy 1944. március 22-én Berlin bombázása alatt kísérjék a B–17 Flying Fortress vagy Liberator bombázókat. Pymar kifejtette: a feljegyzések azt mutatják, hogy csak három ilyen típusú repülőgép veszett oda ezen a területen, és mindegyik ugyanazon a napon.

Van egy beszámolónk egy másik pilótától, aki ugyanezen a küldetésen volt, és azt mondta, hogy mindannyian szoros alakzatban haladtak ötezer láb magasságban a part felett, amikor egy sűrű felhőbe repültek

– magyarázta Pymar, ahogy azt is kiemelte: amikor az említett pilóta kikeveredett a felhőből, már nem látta társait. A katonák így eltűntként szerepeltek a madingleyi katonai temetőben is. Mint hozzátette, az ütközések mindennaposok voltak a repülők esetében, de általában csak két gépet érintettek, így kifejezetten szokatlan volt, ha három ment egymásnak.

A múzeumigazgató elmondása szerint ahhoz további vizsgálatokra van szükség, hogy rájöjjenek, a roncsok pontosan melyiktől származnak a három gép közül. Ahogy Pymar kifejtette, a megtalált műszerfalat valószínűleg egy körülbelül húszéves fiatal bámulhatta, aki azért küzdött, hogy megmentse az életét. 

Az egyik legjobb volt

Az 1941 és 1945 között gyártott Republic P–47 Thunderboltot elsősorban az amerikai, a francia és a királyi légierő használta. Abban az időben több mint 15 600 darabot gyártottak belőle. A repülőket nyolc, 50-es kaliberű géppuskával szerelték fel, a szárnyak alatt további tíz, körülbelül 12 centiméteres rakétalövedék helyezkedett el, a pilótát pedig páncélozott kabin védte.

A gépek szárnyfesztávolsága 12 méter, a végsebességük pedig 700 km/h volt. Akár 1,1 tonna súlyú bombát is elbírt, illetve rendkívül ellenálló volt a harci sérülésekkel szemben. A repülő fontos szerepet játszott a szövetségesek normandiai inváziójában 1944-ben, és a legjelentősebb szereppel bíró amerikai vadászgépek között tartották számon Európában. 

(Borítókép: Egy P–47 Thunderbolt típusú repülőgép. Fotó:  Photo Media / Classicstock / Getty Images)

Rovatok