Index Vakbarát Hírportál

A KFC reklámja a zsidóellenes kristályéjszakára emlékeztette a német fogyasztókat

2022. november 12., szombat 07:14

A KFC gyorsétteremlánc üzenetet küldött a német vásárlóknak, hogy az ételek elfogyasztásával emlékezzenek meg a náci atrocitásokról. Ezután bocsánatot kért az alkalmazásán keresztül kiküldött értesítésért, amelyben arra invitálta a német vásárlókat, hogy sült csirke és sajt rendelésével ünnepeljék a zsidók elleni náci kristályéjszaka évfordulóját.

Az üzenetet szerdán, az esemény 84. évfordulóján küldte a KFC a németországi vásárlóinak. Azon az éjszakán Németország-szerte felgyújtották, megrongálták és kifosztották a zsidó üzleteket és zsinagógákat. Az eseményt a nácik szisztematikus kísérletének kezdetének tekintik, amelynek célja Európa zsidó lakosságának megsemmisítése volt.

A KFC a The Guardian szerint ezzel az üzenettel fordult vásárlóihoz:

Emlékezzünk meg a kristályéjszakáról – kényeztessük magunkat még több lágy sajttal és ropogós csirkével. Most a KFCheese-nél!

Körülbelül egy órával később a cég újabb üzenetet küldött, amelyben bocsánatot kért az elsőért, és rendszerhibára hivatkozott.

Véletlen hiba csúszott a rendszerbe

Az üzenetet számítógép generálhatta, a sajtos csirkét népszerűsítő szöveget pedig automatikusan összekapcsolták az aktuális évfordulókkal és eseményekkel, hogy így ösztönözzék a rendeléseket.

A németországi közösségi média szakértői azonban megdöbbenéssel állapították meg, hogy a vállalatnak nem volt olyan ellenőrző mechanizmusa, amely kiszűrte volna a hibát, és nyilvánvalóan csak azután vette észre, hogy a hibás üzenet elküldését jelentették nekik.

Helyreigazításában a vállalat azt írta: „Nagyon sajnáljuk, azonnal ellenőrizzük a belső folyamatainkat, hogy ez ne fordulhasson elő még egyszer”.

A Bild című bulvárlap ízléstelennek nevezte a hibát, és úgy fogalmazott, hogy ez egy „gyorséttermi reklám a náci rezsim áldozatainak rovására”.

Más cégek is belefutottak már ebbe a hibába a reklámszlogenjeikkel, például amikor a McDonald’s Portugáliában a „Sundae Bloody Sundae” (Véres Vasárnap) kampányszlogent használta fagylaltjainak halloweeni kampányában. Egy piros eperöntettel leöntött édesség neve volt a Sunday Bloody Sunday, ami egy U2-dalra utalt.

A McDonald’s a tiltakozások után visszavonta a kampányt, és azt állította, hogy soha nem állt szándékában az 1972-es Véres Vasárnapra utalni, amikor brit ejtőernyősök lőttek agyon tüntetőket egy polgárjogi felvonuláson az észak-írországi Derryben.

(Borítókép:  Matthew Horwood / Getty Images)

Rovatok