A lakott településen belüli túlzott sebességkorlátozás nemigen befolyásolja a közlekedésbiztonságot egy brit felmérés szerint.
Az Egyesült Királyságban értelemszerűen mérföldben mérnek, de a kutatás eredményei összevethetők a kontinenssel.
A 20 mérföld per órás – egészen pontosan 32 kilométer per órás városi sebességkorlátozás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a balesetek száma nem csökkent jelentősen olyan forgalommal összehasonlítva, ahol magasabb az engedélyezett sebesség.
Ezt állapította meg a belfasti Queen’s és az Edinburgh-i Egyetem közös kutatása, amelyet a Sky News szemlézett.
A megengedett sebesség korlátozása 20 mérföld per órára lakott területeken nem javítja szignifikáns mértékben a biztonságot – állapították meg a vizsgálat során.
A kutatók Belfast belvárosának 76 utcájában hasonlították össze a 2016 előtti és utáni baleseti adatokat – ebben az évben csökkentették ugyanis a megengedett sebességet 20 mérföldre.
Vizsgálatuk eredményét a Journal of Epidemiology and Community Health című szakfolyóiratban tették közzé.
„Statisztikailag nem volt lényeges különbség” a belvárosi utcákon és az Észak-Írország más részein található, 30 (48 km/h) vagy 40 mérföldes (64 km/h) sebességet engedélyező utakon a balesetek és az áldozatok számának összehasonlításában.
Csökkent viszont a forgalom azokban az utcákban, amelyekben a sebesség felső határát 20 mérföldben szabták meg.
A kutatás kisebb léptékű volt, mint néhány más, ugyanebben a témában végzett tanulmány – ismerték el a tanulmány szerzői.
A vezetési kultúra megváltoztatása és az autó dominálta paradigma megváltoztatása érdekében azt javasolták, hogy a sebességkorlátozást a hatóságok a járművezetők megfelelő képzés, térfigyelő kamerák és udvarias rendőrségi kommunikáció kombinációjával segítsék elő.
A sebességkorlátozás célja nem csupán a közlekedésbiztonság befolyásolása, hanem „része lehet annak az újraszabályozásnak, amely meghatározza az élet prioritásait, és az embert sorrendben az autó elé helyezi” – írta a két professzor, dr. Ruth Hunter és dr. Ruth Jepson beszámolójában.
Leszögezték, hogy az Egyesült Királyságban és Európa más részein egyre népszerűbbé válnak a 20 mérföld per órás, azaz 30 kilométer per órás sebességkorlátozást célzó programok.
A szándék, hogy csökkentsék a közúti balesetek és sérülések számát, ugyanakkor elérhetőbbé tegyék a klímaváltozással kapcsolatos célkitűzések elérését.
Walesben az alapértelmezett megengedett sebesség az eddigi 30 helyett csupán 20 mérföld lesz óránként.
A walesi parlament, a Senedd júliusban fogadta el a törvényt, amely a legtöbb lakott település utcáira és más forgalmas utakra terjed ki. A szabályozás 2023. szeptember 17-én lép hatályba.
A törvényt máris bírálják. A 20 mérföld per órás sebességkorlátozás még nagyobb kihívások elé állítja az ágazatot, amely így is alig tud sofőröket toborozni – mondta például a cardiffi tömegközlekedési vállalat igazgatója, Paul Dyer.
Angliában az oxfordshire-i Witney döntött úgy, hogy júliustól a megye első városaként 20 mérföld per órás közlekedési övezeteket jelöl ki.
A hangsúlyt arra helyezik, hogy megváltoztassák a járművezetők gondolkodásmódját ahelyett, hogy kikényszerítsék a sebesség csökkentését – érvelt a megyei tanács, amely azt szeretné, hogy „a korlátozás megszegése társadalmilag elfogadhatatlanná váljon a járművezetők számára” – jelentette az Oxford Mail.
(Borítókép: 30 km/h-s sebességkorlátozás Hamburg egyik utcájában. Fotó: Soeren Stache / picture alliance / Getty Images)