Index Vakbarát Hírportál

A vasúti kocsik, amelyek a halálba szállították a Titanic utasait

2023. január 14., szombat 16:04

Több mint 250 millió forintnak megfelelő fontba kerülhet azon vasúti kocsik felújítása, amelyek egykor a Titanic utasait is szállították Londonból Southamptonba. Itt szállhattak fel a hajóra, amely végül a vesztüket okozta.

Az egykor a világ legnagyobb hajójának tartott Titanic sztorija a történelem legtragikusabb eseményei közé tartozik. Bár elsüllyeszthetetlen, azaz elpusztíthatatlan óceánjárónak tartották, már az első útján egy jéghegynek ütközött, ami a jól ismert katasztrófához vezetett. Az áldozatok száma még ma is vita tárgyát képezi, mivel nem lehet pontosan tudni, hányan lelték halálukat a hajón. Körülbelül 1500 főre tippelnek, azonban erről megoszlanak a vélemények. 

Annak ellenére, hogy a Titanic már több mint 110 éve elsüllyedt, a történetével kapcsolatban máig derülnek ki újabb érdekességek. Az elsüllyeszthetetlennek hitt óceánjáró sorsa szolgált ugyanis példaként arra vonatkozólag, hogy nem létezik elpusztíthatatlan jármű, ahogy arra is felhívta a figyelmet, miben kell még fejlődnie a hajógyártásnak. A 3547 férőhelyes Titanic utasai mámortól túlfűtve kelhettek útra 1912 áprilisában, hogy Southamptonba érve felszállhassanak a New Yorkba tartó hajóra. Többen a vonatot vették igénybe, hogy odajussanak, viszont azt nem sejthették, hogy a vasúti kocsik, amelyekre felszálltak, a halálba szállították őket.

Milliók kellenek a felújításhoz

Egy angliai telepen sínylődve találtak rá két vasúti kocsira, amelyben egykor a Titanic utasai is utazhattak. Az étkezőkocsik a Boat Trainshez tartoztak, amit akkoriban a London and South Western Railway (LSWR) üzemeltetett, és az első osztályú utasokat szállította Londonból Southamptonba, hogy felszálljanak a White Star Line és a Cunard társaságok utasszállító hajóira, köztük a Titanicra is. A szerelvényeknek az előkelő hajóhoz hasonló, fényűző stílust kölcsönöztek, azonban mindez már a feledés homályába merült.

A vasúti kocsikat a Titanic tragédiáját követően az első világháború kitörésével mentőállomássá alakították, majd évekkel később a Dunkirkből kimenekített csapatokat szállította Doverből Londonba. A vagonok sokat éltek meg a háború alatt, és még ma is megtalálható az egyik kocsin egy kacsáról készült karikatúra, amelyet valószínűleg egy katona rajzolt oda. A szerelvények az 1970-es évekre lepusztult állapotba kerültek, és már akkor műemléknek számítottak, nem sikerült megőrizni az eredeti állapotukat.

Az étkezőkocsikat 2000-ben vásárolta meg Charles James kapitány, aki abban bízott, talál majd valakit, aki anyagilag hozzá tud járulni a felújításukhoz, viszont a segítség elmaradt. James annyit tudott tenni, hogy üveget helyezett az ablakokba, illetve letakarta a vagonokat, hogy védje őket az időjárás viszontagságaitól. A nagy múltra visszatekintő szerelvények létezéséről tavaly szerzett tudomást a Brit Titanic Társaság, amely egy alapítványt hozott létre azzal a céllal, hogy 557 ezer fontot, azaz jelenlegi árfolyamon körülbelül 251 millió forintot gyűjtsön a két kocsi felújítására. 

Visszaadnák a kocsik dicsőségét

A szerelvények megmentésére siető társaság nem titkolt célja az, hogy a restaurálással visszaadják a kocsiknak korábbi fényűző mivoltukat. A felújítási folyamatokat az étkezőkocsik belsejében kezdték, ahol fával erősítették meg a belső szerkezetet, nehogy összeomoljon. A 34 tonnát nyomó vagonokat januárban tervezik átszállítani egy hampshire-i vasútvonalra, ahol akár örök otthonra lelhetnek. A helyreállítási munkálatok oroszlánrésze feltehetőleg Hampshire-ben veszi majd kezdetét.

Ezek az utolsó megmaradt Boat Trains-kocsik, amelyek a 20. század fordulóján embereket szállítottak Southamptonba. Nagy a valószínűsége, hogy pontosan ezek a szerelvények vitték a Titanic utasait a halálba. James kapitány minden tőle telhetőt megtett, hogy a kocsik ne essenek teljesen szét. Madarat lehetett fogatni vele, amikor közöltük, hogy elindítjuk a felújítási projektet

– fejtette ki a Brit Titanic Társaság titkára, David Scott-Bedard.

Ahogy arról a titkár beszámolt, a korábbi adományokból faanyagot vettek, hogy a kocsik belső terét erősítsék meg. A helyreállítást eddig önkéntesek végezték, azonban bíznak abban, hogy az alapítványnak köszönhetően még több adomány érkezik, és visszajuttathatják a kocsikat Hampshire-be. Mint kifejtette, a legjobb az lenne, ha teljesen helyre tudnák pofozni a szerelvényeket, hogy az utasok ismét Southamptonba utazhassanak velük. 

Külön rekesz volt a pezsgőnek

A 87 éves Charles James kapitány elmondása szerint 1996-ban sikerült megkaparintania a kocsikat, miután egy korábbi felújítási projekt kudarcot vallott, és meg akarta menteni őket. Üveget cserélt az ablakokban, és letakarta ponyvával a vagonokat, hogy védje őket az esőtől. Mint hozzátette, az étkezőkocsik története régre nyúlik vissza, és az elit belső a későbbiekben is kényelmes utazást biztosított volna az utasoknak.

Volt egy speciális rekesz a pezsgő számára, és rengeteg borospohár. Mindkét kocsiban kényelmesen elfért volna legalább 20 ember. A szerelvényekkel a második világháborúban a férfiak megázva és átfagyva tértek haza Dunkirk poklából. Ezek a kocsik valamiféle meleg fogadtatást nyújtottak a számukra, miközben biztonságot is adtak

– fejtette ki a kapitány, aki reménykedik abban, hogy teljesen fel tudják újítani az étkezőkocsikat, és ismét utasokat szállíthatnak majd Southamptonba. Sőt, abban bízik, van még annyi éve hátra, hogy újra lássa őket régi pompájukban. 

Rovatok