A Cirium nevű cég légi közlekedési elemzői összesítették, hogy melyek voltak a világ legpontosabb légitársaságai tavaly.
Elég zűrös év volt 2022 a repülés tekintetében. Bár a járványt követően egyre többen ültek repülőre, annak ellenére, hogy az utasszámban kieső 2020 és 2021 után szinte minden légitársaság emelt a jegyárakon, a szolgáltatás színvonala sok esetben elmaradt a korábban megszokottól. Voltak a légi forgalmat érintő durva sztrájkok, rendszeressé váltak a fapadosok esetében, hogy törölték a járatokat az utolsó utáni percben, rengeteg embert hozva így lehetetlen helyzetbe. A repülőtereken megnőtt a várakozási idő, mert a járvány alatti elbocsátásokat a társaságok nem tudták időre visszapótolni, ezért sokfelé a földi személyzet hiánya is keserítette az utazók életét. Nem beszélve arról, hogy tavaly kiugróan magas volt az elveszett poggyászok száma.
A Cirium összesítéséből az derül ki, hogy mindezen problémák ellenére egy ismeretlen brazil fapados légitársaság volt az, amely a legpontosabban be tudta tartani a menetrendet. A globális tízesben például nincs a pontosságukról, precizitásukról ismert németek közül egyetlenegy légitársaság sem.
A Cirium szerint – bár Európában szinte ismeretlen – az Azul Linhas Aéreas brazil fapados légitársaság volt az, amely a többiekhez képest a legpontosabb volt 2022-ben. Tavaly 279 722 Azul-járatot indítottak, és ennek 88,93 százaléka a tervezett időpontban landolt. Ezzel az Azul megelőzte a legnagyobb japán társaságot, az ANA-t, vagyis az All Nippon Airwayst, amelynek 162 370 járatánál sikerült 88,61 százalékban a pontos leszállás.
A lista harmadik helyén is egy japán légi céget találunk, mégpedig a Japan Airlinest (JAL), amelynek tavalyi 165 981 járata 88 százalékos pontosságot ért el.
Ez volt a tíz legpontosabb légitársaság 2022-ben:
A Cirium az időben érkezést úgy határozza meg, hogy a gép a tervezett érkezési időponthoz képest 15 percen belül a beszállókapuhoz érkezik.
Amint az a listát végignézve szembeötlő, hogy nincs rajta egyetlen európai légitársaság sem. Ha csak külön az európai légitársaságokat nézzük a pontosság szempontjából, akkor érdekes, hogy nem találunk közöttük németet. A kontinens legpontosabb járatait a legnagyobb spanyol légitársaság, az Iberia tudhatja a magáénak (85,87%). Őket követi két másik spanyol cég, az Air Europa és az Iberia Express.
Észak-Amerikában a Delta Airlines végzett az élen (83,63 százalék), Latin-Amerikában a már említett összetett győztes Azul, míg az ázsiai, illetve csendes-óceáni régióban a Thai AirAsia (91,56 százalék). A Közel-Keleten és Afrikában az Oman Air légitársaság (91,38 százalék) gépei voltak a legpontosabbak.
A hamburgi JACDEC repülésbaleseti ügynökség az Aero Internationallel együttműködve – 2013 óta – minden évben közzéteszi a legbiztonságosabb nagy légitársaságok rangsorát. A Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC) év elején megjelent tanulmánya a világ 100 legforgalmasabb légi útvonalának összesített adataival dolgozik.
Összesítésük szerint tavaly 233 ember halt meg 19 halálos kimenetelű repülőgép-szerencsétlenségben világszerte. A legtöbb halálos áldozatot követelő baleset az volt, amikor a China Eastern Airlines Boeing 737-800-as gépe 2022. március 21-én Kínában lezuhant. Azon a napon 132 ember vesztette életét.
A biztonságos társaságok rangsorát az Egyesült Arab Emírségekben, egészen pontosan Abu Dhabiban bejegyzett Etihad vezeti 95,28 százalékkal. A következő az Emirates légitársaság, a harmadik helyen a holland KLM, a negyedik helyen pedig az amerikai JetBlue légitársaságot találjuk. A brit Easyjet fapados légitársaság az 5. helyre került.
Ha csak Európát nézzük, akkor a kontinensen a Finnair, a KLM és a Transavia volt a legbiztonságosabb légi vállalat. Észak-Amerikában a JetBlue (USA) és a WestJet (Kanada) légitársaságot találjuk az élen, őket a Delta Airlines követi. Az ázsiai, afrikai és közel-keleti régióban az Etihad, az Emirates és a Singapore Airlines van az első három helyen.
A JACDEC értékelési szempontjainál figyelembe veszik az adott légitársaság elmúlt 30 évének baleseti statisztikáit, az országspecifikus környezetet és a légitársaságot érintő egyéb különleges kockázati tényezőket. Ezek alapján állítják fel aztán az éves rangsort.
(Borítókép: Horacio Villalobos / Getty Images)