A műemlékvédők tiltakozása ellenére bontásra jelöltek ki egy történelmi prágai vasúti hidat, amelynek a jelentőségét a városképben a párizsi Eiffel-toronyhoz hasonlítják. Az ikonikus Vyšehrad-híd − amely azonnal felismerhető parabolikus rácsos acélszerkezetéről − a cseh vasúttársaság szerint alkalmatlan a várhatóan növekvő vasúti forgalom lebonyolítására, ezért egy modern szerkezetre tervezik cserélni.
A javaslat komoly érzelmi visszhangot váltott ki a helyi aktivisták és a prágai városi tanács körében, akik szeretnék, ha az eredeti, nemzeti műemléki státuszú épületet megőriznék. A 120 éves építmény megmentéséért kiáltó petíciót több mint 6000-en írták alá, miután a vasúttársaság közzétette a terveket − írta meg a The Guardian.
A felháborodás hatására Martin Kupka cseh közlekedési miniszter összehívta a hídmérnökök és a vasútigazgatóság rendkívüli ülését, hogy megoldást találjanak a problémára.
A František Prášil, a késő Habsburg-korszak cseh mérnöke által tervezett híd 1901-ben épült, és a Moldva folyón ível át. Ezen haladnak át a Prága és más európai városok, köztük München között közlekedő fővonali vasúti járatok. A híd egy 1992-ben az UNESCO világörökség részévé nyilvánított területen fekszik, és a gyalogosok és kerékpárosok kedvelt nevezetességévé vált, akik a híd két oldalán két gyalogossétányt használhatnak.
A vasúttársaság azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a korrózió miatt túl bonyolult és költséges lenne a hidat felújítani és fenntartani, miközben a meglévő két vágányhoz egy további vonalat építenének, és a közelben új helyi vasútállomást építenének.
A kritikusok szerint a híd leromlott állapota annak az eredménye, hogy az adminisztráció nem állította a javítási munkálatokat előtérbe azóta, hogy a híd 2004-ben nemzeti műemléki státuszt kapott.
A cseh építészek között a híd pótlására kiírt tervpályázaton tavaly novemberben egy modernebb, a meglévő hídra lazán épülő tervezetet választottak ki.
A prágai városi tanács által megrendelt megvalósíthatósági tanulmányok a vasúttársaság állításaival szemben arra a következtetésre jutottak, hogy a híd megőrzése „műszakilag megvalósítható”, és hogy szerkezete „elegendő szerkezeti kapacitással rendelkezik a jövőbeli vonatforgalom lebonyolításához, beleértve a nagyobb vonatforgalmat és a nagyobb vonatsűrűséget”.
Adam Scheinherr, a város közlekedési infrastruktúrájáért és kulturális nevezetességeiért felelős prágai főpolgármester-helyettes elmondta:
A legfontosabb a híddal kapcsolatban az, hogy hozzátartozik Prága panorámájához, és a prágaiak nem tudják elképzelni a várost nélküle. Amikor Prágában játszódó filmeket látunk, ez a híd szinte mindig ott van.
Richard Biegel, a Club for Old Prague műemlékvédelmi csoport elnöke és a Károly Egyetem építészettörténésze szerint a vasútigazgatóság tervei „az empátia hiányáról” árulkodnak.
Ez a híd emblematikus. Jelentősége Prága számára olyan, mint az Eiffel-toronyé Párizs számára. Az ipari forradalom időszakának emlékeként is rendkívül jelentős
− mondta.
Jan Nevola, a vasúttársaság szóvivője szerint új hídra van szükség, mert a meglévő felújítása „irreális”.
Olyan rossz az állapota, hogy lényegében egy több mint 60 százalékban új alkatrészekből álló másolat lenne. Ugyanakkor ez a megközelítés sokkal költségesebb, nem teszi lehetővé a forgalom növekedését, és csupán néhány évtizeddel hosszabbítaná meg az élettartamát
− mondta.
Ian Firth, a hídtervezésre szakosodott vezető szerkezettervező mérnök társszerzője egy 2021-es jelentésnek, amelyben azt javasolta, hogy a szerkezetet vagy gyalogos, vagy egyvágányú vasúti létesítményként tartsák meg, ugyanakkor esetleg helyezzék arrébb 50 méterrel, hogy egy új, nem feltűnő vasúti híd mellett álljon.
Nem érdekelte őket. Már döntöttek. Szégyen elbontani ezt a hidat, mert egy csodálatos alkotás. Képzeljék el, mekkora felháborodást váltana ki világszerte, ha a londoni Tower Bridge-et alkalmatlannak nyilvánítanák a forgalomra, és a hatalom úgy döntene, hogy lebontja, és valami mást épít a helyére. Ez ugyanez a forgatókönyv
− mondta Firth.