Jobbára a német autóipari óriáscégek segítségével Szlovákia az autógyártás fellegvárává vált, ahol egy főre vetítve több autót gyártanak, mint bármely más országban a világon. De vajon a szlovák autógyártás túléli-e a belső égésű motorok korszakának leáldozását? A kérdés Magyarországra is igaz.
Szlovákiában is terjednek az elektromos autókra kiadott – a magyarhoz hasonló – türkizzöld rendszámtáblák. A szlovák kormány 8000 euróval, csaknem 3,2 millió forinttal támogatja egy új, tisztán elektromos autó vásárlását, miközben eurómilliókat fektetnek a töltő-infrastruktúra bővítésébe.
A kelet-európai állam e-mobilitás irányába történő átalakulása és jelenlegi, az alacsony bérköltségen alapuló üzleti modellje egyaránt gyerekcipőben jár – állapította meg a Deutsche Welle.
Tavalyelőtt, 2021-ben mintegy egymillió új autó gördült le a szlovákiai gyártósorokról, ami az ország 5,4 milliós lakosságához képest világcsúcs. A szlovák autóipar közel 13 százalékkal járul hozzá a GDP-hez. Összehasonlításul: a német autóipar a német GDP csupán 5 százalékát termeli.
Magyarországon a nagy autógyártók közvetlen hozzájárulása a GDP-hez 5-6 százalék, de a beszállítók és szolgáltatók további 8-9 százalékot tesznek ehhez – írta korábban az Index.
A Szlovákiában gyártott autók elsősorban az európai piacra kerülnek, és az ország teljes exportjának egyharmadát teszik ki.
Északi szomszédunk növekedési motorját azonban – átvitt értelemben – még mindig a fosszilis tüzelőanyagok hajtják, így a további növekedés hatalmas kihívást jelent az iparág átalakulása közepette.
Az Európai Unió mobilitási stratégiája szerint 2035-től csak nulla károsanyag-kibocsátású autót lehet majd értékesíteni. Valamivel több mint egy évtized múlva az unióban gyakorlatilag betiltják a belső égésű motorral hajtott új furgonok és személygépkocsik forgalmazását.
A szlovákiai autógyártók 2013-ban kezdtek felkészülni a váltásra, amikor a német Volkswagen elindította kisautójának gyártását pozsonyi gyárában. Tavalyelőtt valamivel több mint negyvenezer e-up!-ot szállítottak le, a tavalyi adatok még nem állnak rendelkezésre.
Ugyanakkor a pozsonyi üzem kapacitása 2021-ben évi 309 ezer jármű volt. Igaz, hibrideket is kezdtek összeszerelni.
A kiguruló autók többségét viszont még mindig hagyományos, belső égésű motor hajtja, így egyre nyilvánvalóbbá válnak a jövőbeni termelés kihívásai.
Az elektromos motorokat sokkal egyszerűbb megépíteni, kevesebb alkatrészt, kevesebb munkát és végső soron kevesebb alkalmazottat igényelnek. Következésképpen a szlovák autóipar fájdalmas átmenet előtt áll.
A legrosszabb forgatókönyv esetében a GDP 10 százalékkal csökkenhet
– állítja egy pozsonyi agytröszt tanulmánya, amely az autóipar átalakulását elemezte. Legjobb esetben akár nyolcezer új munkahely létrehozásával számolnak, de csak akkor, ha a kulcsfontosságú alkatrészek, például az akkumulátorok gyártása az országban történik.
Szlovákia örülhet, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártója az országot választotta gyártási helyszínül – mondta a pozsonyi Gazdasági és Társadalomtudományi Intézet munkatársa.
De ha a Volkswagen úgy dönt, hogy Németországban gyártja elektromos autóit, akkor Szlovákiában semmilyen lehetőség sem marad
– tette hozzá Radovan Durana.
A német konszern már most is a szászországi Zwickauban gyártja ID.3-as és ID.4-es elektromos modelljeit, az e-up!-hoz Braunschweigben készülnek az akkumulátorok, az e-motorok pedig Kasselből érkeznek.
Az állami támogatások nem sokat segítenek az iparági átállásban. A know-how, a tudás sokkal inkább számít – véli Durana.
Az autógyártók a gyártási helyszínekkel kapcsolatos döntéseiket gazdasági tényezőkre alapozzák – mondta az autóipari elemző, aki fontosabbnak tartja a valószínűsíthető beszállítók számát és az alkalmazottak képzettségét egy adott térségben.
Ez az egész kelet-európai autóiparra érvényes, beleértve a magyarországi, a lengyelországi és a csehországi autógyártókat is – hangoztatta Durana.
A szlovák kormány nagy reményeket fűz a svéd Volvóhoz, amely nemrég jelentette be, hogy Kelet-Szlovákiában tervez új elektromosautó-gyárat építeni. Az 1,2 milliárd eurós, 470 milliárd forintos projekt finanszírozásának egyötödét a szlovák állam vállalta magára.
A Volvo 2026-tól évi negyedmillió elektromos jármű gyártását tervezi Kassán, a kormány pedig abban bízik, hogy az új üzem csökkenti a szegény keleti és a gazdagabb nyugati országrész közötti jóléti szakadékot.
(Borítókép: VW Polókat szerelnek össze a pozsonyi Volkswagen-gyárban 2003. október 29-én. Fotó: Sean Gallup / Getty Images)