Módosulhatnak 2030-tól a szén-dioxid-kibocsátási értékek az unióban. Az új szabvány a teherautókra is vonatkozna.
Új szén-dioxid-kibocsátási célértékeket javasolt 2030-tól az új nehézgépjárművekre az Európai Bizottság. Így tennék kibocsátásmentessé az új városi buszokat, az új teherautóknál pedig 2040-re 90 százalékos kibocsátáscsökkentést érnének el.
A brüsszeli testület közleménye szerint ez azért is indokolt, mivel a teherautók, a városi és a távolsági buszok
az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátásának több mint 6 százalékáért, a közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának pedig több mint 25 százalékáért felelősek.
A javaslat elfogadásával közelebb kerülnének a nulla kibocsátás eléréséhez, valamint az EU éghajlat- és szennyezésmentességi célkitűzéseihez.
A zéró kibocsátású városi buszok gyorsabb elterjedésének ösztönzése mellett a bizottság a 2019-es szinthez képest szigorúbb kibocsátási szabványok fokozatos bevezetését javasolja.
A tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező szinte minden új nehézgépjármű esetében 45 százalékos kibocsátáscsökkentést írna elő 2030-tól, 65 százalékos kibocsátáscsökkentést 2035-től, és 90 százalékos kibocsátáscsökkentést 2040-től.
A brüsszeli testület szerint ezáltal csökken az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet is, az EU közlekedési ágazatában pedig javul az energiamegtakarítás és a hatékonyság. Az üzemanyagköltségek csökkenése előnyökkel jár majd az európai fuvarozók és felhasználók számára, és biztosítja az energiahatékonyabb járművek szélesebb körű elterjedését.
Nem utolsó szempont az sem, hogy különösen a városokban javul a levegő minősége – emelték ki az MTI által ismertetett közleményben.