Háromfősre bővül a Berlin–Róma-tengely, miután Varsó is jelezte: ők sem akarják kivezetni 2035-től a belső égésű motorokkal hajtott autókat. Azonban a három országhoz további tagállamok csatlakozhatnak.
Az uniós intézmények még tavaly októberben állapodtak meg annak a javaslatnak a szövegéről, ami 2035-től az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók esetén előírná, hogy az ne bocsásson ki szén-dioxidot, amivel lényegében betiltanák a belső égésű motorral hajtott autók gyártását.
Annak ellenére, hogy a javaslat szövegéről már megegyeztek, az Európai Parlament pedig már megszavazta, az uniós tagállamok szakminisztereiből álló Európai Unió Tanácsában (röviden: Tanács) még továbbra sem döntöttek róla, sőt több tagállam is ellenzi a javaslatot.
Közöttük van például a német kancellár, Olaf Scholz, aki már korábban jelezte, hogy szerinte szó sem lehet a belső égésű motorok kivezetéséről, és kormánya nem fogja megszavazni a rendeletjavaslatot, amiben kormányának juniorpartnere, a Christian Lindner vezette FDP is támogatja. De nemcsak Németországban, hanem EU-szinten is talált már szövetségest: eddig Róma jelezte, hogy a Tanácsban Berlinnel együtt nemmel szavazna a javaslatról.
Ugyanakkor a Politico értesülései szerint
most újabb ország csatlakozott a Berlin–Róma-tengelyhez, méghozzá Varsó.
A brüsszeli lap értesülései szerint a három országnak az a célja, hogy megmentsék a belső égésű motorokat azzal, hogy a javaslatba beemelnék az ún. e-üzemanyag használatát 2035 után is, ami egy olyan szintetikus üzemanyag, ami elméletben nem bocsát ki szén-dioxidot.
Mint arról Christian Lindner a Twitter-oldalán írt, csütörtökön tárgyalt olasz kollégájával, akivel megállapodtak: ők továbbra sem tartják elfogadhatónak a javaslatot, és szerintük az elektronikus autók nem lehetnek a kizárólagos megoldás a klímasemleges közlekedés elérésében.
Mindig is világos volt számunkra, hogy az egyén autós mobilitásnak a végén klímasemlegessnek kell válnia. 2035 egy jó dátum erre, de ennek nyitottnak kell lennie a technológiai megvalósításban
– írta a német pénzügyminiszter.
Azonban elképzelhető, hogy az immáron Berlin–Róma–Varsó-tengelyhez további országok csatlakoznak. Az Euractiv értesülései szerint a cseh közlekedési miniszter hétfőn 11 kollégájával tart egyeztetést Strasburgban az e-üzemanyagról – a már fent említett német–lengyel–olasz szövetség mellett ezen részt vesz a finn, a francia, a lengyel, a magyar, a portugál, a román, a spanyol, a szlovák és a szlovén közlekedéssel foglalkozó miniszterek.
A javaslatról egyébként a héten szavaztak volna a Tanácsban, azonban mivel Németország és Olaszország azt nem lett volna hajlandó megszavazni, ezért végül elhalasztották. Mint akkor írtuk, a németek további garanciákat szeretnének kiharcolni, hogy 2035 után is használhatók legyenek a belső égésű motorok – azonban mindössze szintetikus üzemanyagokkal.
Az Európai Bizottságnak már régóta terve, hogy csökkentse a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást. Az EU statisztikái szerint a közúti közlekedés adja a közlekedésből származó kibocsátás legnagyobb százalékát, a legutóbbi friss adatok szerint pontosan a 72 százalékát,
míg az autók és a kisteherautók az uniós szén-dioxid-kibocsátás mintegy 15 százalékát adják.
A belső égésű motorok kvázi 2035-ös betiltását célzó javaslat része az Európai Bizottság Fit for 55 nevű klímavédelmi csomagjának, aminek célja, hogy 2030-ig 55 százalékkal csökkentsék a károsanyag-kibocsátást az 1990-es szinthez képest, míg 2050-re elérjék a klímasemlegességet.
(Borítókép: Michal Fludra / NurPhoto / Getty Images)